
Masz już dość swojego banku? Irytuje cię, że nowi użytkownicy są traktowani lepiej niż lojalni klienci? A może chcesz skorzystać z oferty promocyjnej i założyć konto w nowym banku? Przekonaj się, że zamknięcie starego konta to nic trudnego, o ile robisz to z głową.
Spis treści:
- Jak zamknąć konto w banku?
- W jaki sposób zamknąć konto bankowe?
- O czym należy pamiętać przed likwidacją konta bankowego?
- Co ze zleceniami stałymi i poleceniami zapłaty?
- Likwidacja konta z ujemnym saldem lub zadłużeniem
- Zamknięcie konta bankowego na odległość
- Jak przebiega zamknięcie rachunku wspólnego?
- Ile trwa likwidacja konta?
- Jakie są ograniczenia lub przeciwskazania do zamykania konta bankowego?
- Procedura zamknięcia konta po śmierci właściciela
- Zamykanie konta firmowego i związane z tym obowiązki
- Potwierdzenie likwidacji rachunku – dlaczego to konieczne?
- Jak znaleźć konto idealne?
- Podsumowanie
Jak zamknąć konto w banku?
Polacy rzadko zamykają swoje konto osobiste i przenoszą się do innego banku. A szkoda, gdyż taka zmiana najczęściej jest bardzo opłacalna. Dlatego, jeśli masz dosyć wysokich opłat za prowadzenie konta lub nie jesteś zadowolony z usług dotychczasowego banku, po prostu zamknij swój rachunek bankowy. W dzisiejszym poradniku podpowiadamy, co powinieneś zrobić, aby taka zmiana była szybka i nie naraziła cię na dodatkowe koszty.
Sprawdź również:
- jak zamknąć konto w ING Banku Śląskim,
- jak zamknąć konto w mBanku,
- jak zamknąć konto w Pekao Banku,
- jak zamknąć konto w BNP Paribas.
W jaki sposób zamknąć konto bankowe?
Jeśli postanowiłeś uporządkować swoje finanse i zamknąć nieopłacalne lub nieużywane konto bankowe, musisz złożyć wypowiedzenie umowy. Wbrew pozorom nie jest trudne. Możesz zrobić na jeden z kilku sposobów: w oddziale banku, telefonicznie, listownie lub poprzez bankowość elektroniczną. We wszystkich tych przypadkach będzie ci potrzebny dowód osobisty oraz formularz wypowiedzenia umowy, który w taki czy inny sposób musisz dostarczyć do banku.
O czym należy pamiętać przed likwidacją konta bankowego?
Likwidacja konta bankowego to nie tylko złożenie odpowiedniej deklaracji i oczekiwanie na zakończenie okresu wypowiedzenia. Tak naprawdę, zanim jeszcze powiadomisz bank o chęci zamknięcia konta, powinieneś wykonać kilka ważnych czynności.
Przede wszystkim załóż nowe konto bankowe. Oczywiście dotyczy to osób, które do tej pory posiadały tylko jeden rachunek bankowy, który właśnie planują zamknąć.
Z otwarciem nowego konta nie czekaj na ostatnią chwilę. W skrajnym przypadku może się okazać, że stare konto zostanie zamknięte, a nowe nie będzie jeszcze aktywne. W taki sposób możesz pozbawić się dostępu do środków, a przy wybitnie złym timingu twój pracodawca nie będzie w stanie wypłacić ci wynagrodzenia. Poza tym będziesz miał trudności z opłaceniem rachunków czy nawet zrobieniem zakupów. Zatem najpierw załóż nowe konto i dopiero wówczas zabierz się za zamknięcie starego rachunku.
To jednak nie wszystko. Zanim zamkniesz konto, pobierz jego historię. Najlepiej od pierwszej wykonanej za jego pomocą transakcji, czyli od początku istnienia konta. Jeśli bank nie pozwala na pobranie historii, po prostu zrób zrzuty z ekranu w formie screenshotów.
Dodatkowo pobierz z banku potwierdzenie wykonania ważnych przelewów, takich jak opłata za czynsz, spłata rat kredytu, wykonanie przelewów na rzecz urzędu skarbowego itd. Taka dokumentacja w postaci plików PDF okaże się niezbędna w przypadku kontroli, czy wszelkich pomyłek przy księgowaniu płatności.
Przed zamknięciem konta powinieneś również przelać znajdujące się na nim pieniądze na inne konto. Ewentualnie możesz wypłacić gotówkę w bankomacie lub oddziale banku. Jest to tańsze rozwiązanie niż składanie dyspozycji przelania środków na inne konto w dniu zamykania konta. Taka usługa zazwyczaj kosztuje kilka złotych. Nie czyść jednak starego konta do zera. Zostaw na nim taką ilość środków, która pokryje opłaty za korzystanie z konta w okresie wypowiedzenia.
Poza tym, zanim zlikwidujesz jedno ze swoich kont, upewnij się, że nie służyło ci ono do wykonywania przelewów weryfikacyjnych na konto w innym banku. W takim przypadku zamykając konto, tracisz możliwość wypłaty środków z innego rachunku, na którym np. gromadzisz oszczędności. Dotyczy to rachunków w banku, który wpłaca środki tylko na konto w innym banku, które wcześniej wykorzystałeś do potwierdzenia własnej tożsamości.
Pamiętaj również o zamknięciu nie tylko konta bankowego, ale i przypisanej do niego karty płatniczej. W przeciwnym razie bank może w dalszym ciągu naliczać opłaty za korzystanie z karty, której już nie używasz.
Co ze zleceniami stałymi i poleceniami zapłaty?
Po zamknięciu konta w banku zlecenia stałe oraz polecenia zapłaty zostają automatycznie anulowane. Oznacza to, że żadne płatności nie zostaną zrealizowane. W związku z tym osoba zamykająca rachunek bankowy nie musi pamiętać o tym, aby wcześniej anulować dyspozycje dotyczące zleceń stałych i poleceń zapłaty. Warto sprawdzić możliwość przeniesienia ich do nowego rachunku bankowego nawet w przypadku zmiany instytucji finansowej. Ułatwi to realizację cyklicznych płatności zgodnie z wcześniej ustalonym harmonogramem. Jeżeli tego typu przeniesienie nie będzie możliwe, to po otwarciu nowego rachunku niezbędne jest ponowne ręczne ustanowienie zleceń stałych i poleceń zapłaty.
Przed zamknięciem starego rachunku bankowego właściciel może też samodzielnie anulować zlecenia stałe i polecenia zapłaty za pomocą:
- bankowości elektronicznej,
- aplikacji mobilnej,
- wizyty w oddziale banku,
- kontaktu z infolinią bankową.
Likwidacja konta z ujemnym saldem lub zadłużeniem
Zgodnie z przepisami nie można zamknąć konta bankowego z ujemnym saldem lub zadłużeniem. Wcześniej właściciel musi uregulować zaległości i wyzerować saldo rachunku. Dopiero wtedy można rozpocząć procedurę zamknięcia konta poprzez złożenie odpowiedniej dyspozycji w oddziale banku, bankowości elektronicznej lub w aplikacji mobilnej. Aby zamknąć konto z ujemnym saldem lub zadłużeniem, należy wykonać poniższe kroki.
- Spłata zadłużenia i doprowadzenie do zerowego lub dodatniego salda rachunku.
- Pokrycie bieżących opłat za prowadzenie rachunku.
- Złożenie dyspozycji zamknięcia konta.
- Potwierdzenie zamknięcia konta.
Standardowo cała procedura po zatwierdzeniu trwa 30 dni, jednak zależy to od polityki danej instytucji finansowej. Warto z tym się wcześniej zapoznać.
Zamknięcie konta bankowego na odległość
Obecnie z powodzeniem można zamknąć konto bankowe na odległość bez konieczności odwiedzania stacjonarnego oddziału. W tym celu możesz skorzystać z bankowości elektronicznej, infolinii bankowej czy też korespondencji listowej.
W przypadku bankowości internetowej należy wypełnić odpowiedni formularz dostępny z poziomu konta oraz wysłać go bezpośrednio w systemie. Tego typu usługa oferowana jest m.in. przed takie instytucje bankowe w Polsce jak: mBank, PKO Bank Polski czy Santander Bank Polska.
Niektóre banki pozwalają na złożenie dyspozycji zamknięcia konta, a następnie jej potwierdzenie, w trakcie rozmowy telefonicznej. Warto dokładnie zapoznać się z polityką danego banku, a w przypadku wątpliwości zweryfikować to na infolinii.
Trzecią ze zdalnych możliwości zamknięcia konta bankowego jest wysłanie listu poleconego z wypowiedzeniem umowy lub formularzem dyspozycji zamknięcia rachunku udostępnionym przez daną instytucję finansową. Należy dokładnie uzupełnić dokument i zawrzeć w nim najważniejsze informacje takie jak: dane właściciela rachunku, numer zamykanego konta, numer dowodu osobistego oraz numer nowego rachunku, na które mają zostać przelane środki zgromadzone na zamykanym koncie (jeżeli saldo nie jest wyzerowane).
Możliwości jest wiele, dlatego obecnie bez problemu można zamknąć rachunek bez konieczności udawania się do oddziału banku. Z drugiej strony wiele osób się na to decyduje, aby uniknąć ewentualnych błędów formalnych i wydłużania całej procedury.
Jak przebiega zamknięcie rachunku wspólnego?
Zamknięcie rachunku wspólnego przebiega nieco inaczej. Dyspozycję może złożyć jeden ze współwłaścicieli za zgodą drugiego lub bez niej. Banki oferują różne opcje, dlatego warto dokładnie się z tym zapoznać. Co do zasady obowiązują dwie formy zamknięcia rachunku wspólnego i są to:
- przekształcenie w rachunek indywidualny,
- wypowiedzenie umowy.
Przy przekształceniu w rachunek indywidualny jeden z właścicieli składania wniosek o odpisanie drugiego, przy czym ten musi wyrazić na to zgodę (np. pisemnie, za pomocą bankowości elektronicznej). W efekcie rachunek zostaje przekształcony w indywidualny i jeden z dotychczasowych współwłaścicieli traci do niego dostęp. Jednocześnie zachowany zostaje ten sam numer. Jeżeli odpisujący się współwłaściciel chce otrzymać zwrot swojej części pieniędzy, to musi założyć rachunek indywidualny lub go wskazać.
Drugą z opcji jest wypowiedzenie umowy w banku i zamknięcie rachunku wspólnego z zachowaniem okresu wypowiedzenia. Polega to na tym, że obaj współwłaściciele składają wniosek o zamknięcie konta w oddziale banku lub za pomocą bankowości elektronicznej. Następnie postępuje się zgodnie z procedurami bankowymi, przy czym konto nie może mieć ujemnego salda ani zadłużenia.
Ile trwa likwidacja konta?
Samo złożenie dyspozycji zamknięcia konta bankowego zajmie ci dosłownie kilkanaście minut. Nie oznacza to jednak, że twój rachunek zostanie od razu zlikwidowany. Całkowite zamknięcie konta nastąpi dopiero po tym, jak upłynie okres wypowiedzenia. Standardowo wynosi on 30 dni, jednak w niektórych bankach jest to 14 dni. Czasami zdarza się, że bank zamyka konto od ręki, ale są to wyjątki. Chcesz się dowiedzieć, ile trwa okres wypowiedzenia w twoim banku? Zajrzyj do regulaminu. Tam znajdziesz szczegółowe informacje na ten temat.
Pamiętaj, aby po upłynięciu okresu wypowiedzenia sprawdzić, czy bank faktycznie zlikwidował twoje konto. Najprawdopodobniej tak właśnie będzie, ale zdarzają się przypadki, że konto w dalszym ciągu istnieje. Ba, bank pobiera za nie cały czas opłaty, co oznacza, że pojawia się na nim debet. Oczywiście w takim przypadku możesz zakwestionować zasadność pobierania opłat za konto, które miało być zamknięte. Tylko po co tracić na to czas i użerać się z bankową biurokracją?
Jakie są ograniczenia lub przeciwskazania do zamykania konta bankowego?
Zanim zdecydujesz się na likwidację konta bankowego, dokładnie przeanalizuj, czy ci się to opłaca. Przede wszystkim dowiedź się, czy z zamknięciem konta nie będą wiązały się dodatkowe koszty. Warto dokładnie sprawdzić regulamin korzystania z rachunku bankowego właśnie pod tym kątem, aby uniknąć niepotrzebnych niespodzianek.
Poza tym, jeśli otwierałeś konto bankowe w ramach promocji, najpewniej podpisałeś umowę na określony czas, np. rok lub dwa lata. W takim przypadku bank może nałożyć na ciebie karę za rozwiązanie umowy przed upłynięciem tego terminu. Może ona wynieść nawet kilkaset, czy kilka tysięcy złotych. W takim przypadku warto wstrzymać się kilka miesięcy, tak aby likwidacja konta była bezpłatna.
Z zamykaniem konta bankowego, zakładanego w promocji, wiąże się jeszcze jedna kwestia. Często w ramach takiej promocji nagradzani jesteśmy voucherami na zakupy, nagrodami rzeczowymi lub po prostu gotówką. Jeśli jednak postanowisz zamknąć konto podczas trwania takiej promocji, o obiecanej nagrodzie możesz zapomnieć. Wydawana jest ona tylko i wyłącznie osobom, które posiadają aktywne konto.
Natomiast jeśli prezent został przyznany z chwilą podpisania umowy o świadczenie usług bankowych, bank może nałożyć na ciebie karę umowną, o której wspomnieliśmy powyżej. Tak czy siak, likwidacja konta w takiej sytuacji jest po prostu nieopłacalna.
Z likwidacją konta warto wstrzymać się, jeśli jego otwarcie było konieczne do uzyskania kredytu na lepszych warunkach. Jeśli zamkniesz takie konto w trakcie trwania okresu kredytowego, narażasz się na wzrost oprocentowania kredytu. Wprawdzie oszczędzisz na comiesięcznych opłatach za konto, ale rata twojego kredytu wzrośnie. W takiej sytuacji praktycznie nie ma szans, abyś wyszedł na swoje.
Procedura zamknięcia konta po śmierci właściciela
Zamknięcie konta po śmierci właściciela wymaga zgłoszenia zgonu do banku. Dokonuje tego spadkobierca lub inna osoba, która posiada akt zgonu. Na tej podstawie bank blokuje konto osoby zmarłej i zgromadzone na nim środki. Następnie dysponuje nimi na podstawie dokumentów potwierdzających dziedziczenie takich jak: postanowienie sądu o nabyciu spadku lub akt poświadczenia dziedziczenia. Po przekazaniu środków można przejść do procedury zamknięcia rachunku.
Jeżeli do banku nie dotrze akt zgonu, to po 10 latach nieaktywności na rachunku instytucja sprawdzi dany PESEL w rejestrze. Jeżeli weryfikacja potwierdzi, że właściciel konta nie żyje i jednocześnie po środki nie zgłosi się spadkobierca, to te trafiają do depozytu sądowego lub gminy. Następnie bank rozpoczyna procedurę zamknięcia rachunku bankowego osoby zmarłej.
Zamykanie konta firmowego i związane z tym obowiązki
W przypadku rachunku firmowego zazwyczaj składa się wypowiedzenie umowy bankowej zgodnie z warunkami umowy. Do tego obowiązkowo trzeba uregulować wszystkie zobowiązania. To nie wszystko. Właściciel firmy zobowiązany jest do poinformowania Urzędu Skarbowego o likwidacji rachunku za pomocą specjalnego formularza (NIP-2/NIP-7/NIP-8). W zależności od tego, w jakim rejestrze widnieje firma, informacja o zamknięciu konta oraz o otwarciu nowego rachunku (jeżeli firma nie jest likwidowana) musi zostać przekazana do CEiDG lub KRS. Z perspektywy przedsiębiorcy warto poinformować o tym również kontrahentów biznesowych, z którymi dokonuje się rozliczeń finansowych w postaci przelewów bankowych.
Potwierdzenie likwidacji rachunku – dlaczego to konieczne?
Potwierdzenie chęci likwidacji rachunku bankowego jest konieczne i pełni ważną funkcję w kontekście bezpieczeństwa finansowego i prawnego. Zabezpiecza przed tym, aby zamknięciem konta przez niepowołaną osobę na skutek ataku hakerskiego czy kradzieży danych. Dla banku i właściciela rachunku potwierdzenie stanowi oficjalny dokument. Chroni też posiadacz konta przed sytuacją, w której rachunek pozostanie otwarty i bank błędnie będzie naliczał opłaty za jego prowadzenie lub konto zostanie wykorzystane do popełnienia przestępstwa (np. wyłudzenie kredytu). Dla właściciela rachunku posiadanie dokumentu potwierdzenia likwidacji konta stanowi podstawę do ewentualnych reklamacji czy walki w sądzie. Gwarantuje mu niezbędne spokój i bezpieczeństwa. Właśnie dlatego przy zamykaniu konta dokładnie upewnij się, czy jesteś w posiadaniu tego typu potwierdzenia, a wszelkie wątpliwości omów z przedstawicielem banku.
Jak znaleźć konto idealne?
Załóżmy, że podjąłeś ostateczną decyzję o likwidacji konta bankowego. Dokładnie przeanalizowałeś umowę z bankiem oraz regulamin i doszedłeś do wniosku, że jest to dla ciebie opłacalne. Jednak, jakby nie patrzeć, jakieś konto posiadać musisz. No właśnie, tylko jak wybrać konto, żeby nie było ono „jakieś”, tylko aby faktycznie było ono opłacalne, a nawet dało się na nim zarobić?
W takim przypadku pomoże ci ranking kont osobistych, w którym sprawdzić, który z banków ma aktualnie najlepszą ofertę kont bankowych. Możesz takie oferty porównać pod różnym kątem, m.in. wysokości opłat, nagród za otwarcie konta czy przyjazności banku.
Podsumowanie
Zamknięcie konta w banku wcale nie musi być trudne. Pamiętaj jednak, aby zawczasu dokładnie zapoznać się z warunkami likwidacji konta, aby uniknąć dodatkowych opłat czy kar za przedterminowe zerwanie umowy z bankiem. Dodatkowo pobierz z rachunku jego historię oraz potwierdzenie wykonania kluczowych przelewów. A przede wszystkim zapoznaj się z ofertą innych banków, w których możesz założyć swoje nowe, lepsze konto.
Komentarze i opinie użytkowników