Oszustwa bankowe - jak się przed nimi chronić?

Oszustwa bankowe - jak się przed nimi chronić?

Wraz z pojawieniem się nowych technologii bankowych pojawiły się i nowe oszustwa. Obecnie hakerzy specjalizują się w wyłudzaniu danych do logowania, dzięki którym są w stanie wyczyścić nasze rachunki bankowe. Jak możemy sobie z tym radzić? Sprawdź, jakie są rodzaje oszustw bankowych i jak można zgłosić takie oszustwa w swoim banku.

Oszustwa bankowe – rodzaje

Nie da się ukryć, że kreatywność oszustów jest godna podziwu. Nie ma znaczenia, jakie zabezpieczenia stosują banki, złodzieje zawsze będą krok przed nimi. Dlatego najpierw przyjrzyjmy się, jakie są najpopularniejsze oszustwa bankowe. Są to:

  • phishing,
  • włamania na komputer właściciela konta bankowego,
  • oszustwa za pośrednictwem mediów społecznościowych i platform zakupowych,
  • oszustwo na pracownika banku.

Przyjrzyjmy się, na czym polega każde z tych oszustw bankowych.

Phishing jako przykład internetowego oszustwa bankowego

Phishing polega na wyłudzaniu poufnych danych właściciela konta, takich jak: login, hasło czy PIN do bankowości internetowej, bankowej aplikacji mobilnej czy karty płatniczej. Dzięki temu oszuści są w stanie zalogować się na twoje konto i wykonać przelewy na własny rachunek. Jak to przebiega w praktyce?

Na początku otrzymujesz maila, który przypomina wiadomość przesłaną przez twój bank. Zawiera ona informacje, które mają skłonić cię do zalogowania się na twój rachunek bankowy. Oszustwo polega jednak na tym, że link w takiej wiadomości jest fałszywy, więc zamiast logować się do banku, udostępniasz dane do logowania oszustom. Dzięki temu mogą oni wejść na twoje konto i wyczyścić rachunek.

Odmianą phishingu jest smishing, który polega wysyłaniu linków do fałszywych stron internetowych poprzez wiadomości tekstowe.

Włamanie na komputer

Oszustwo bankowe może też polegać na tym, że przestępcy włamią się na twój komputer i za jego pośrednictwem wejdą na twoje konto bankowe. W takim przypadku również będą w stanie zlecić przelewy, zostawiając cię z pustym rachunkiem bankowym.

Oszustwo za pośrednictwem mediów społecznościowych i platform zakupowych

Ostatnimi czasy niezwykle popularne są oszustwa za pomocą mediów społecznościowych i platform zakupowych. Wszystko dlatego, że przyzwyczailiśmy się do zakupów i płatności online. A to wykorzystują oszuści. W jaki sposób?

Podobnie jak w przypadku phishingu mogą podsunąć ci fałszywą stronę do logowania do bankowości internetowej. Załóżmy, że kupiłeś jakiś przedmiot na jednej z platform aukcyjnych. Sprzedawca może wysłać ci link do płatności online. W rzeczywistości będzie to jednak oszust, który podsunie ci fałszywą stronę, dzięki której zdobędzie dane do twojego konta.

Jeszcze innym rodzajem oszustwa jest wyłudzenie pieniędzy na dodatkowe opłaty. Załóżmy, że czekasz na towar zamówiony online. Jednak zamiast paczki dostajesz od sprzedawcy wiadomość, że przesyłka utknęła na granicy i musisz zapłacić za dodatkowe cło itp. Jednak, jeśli tylko wykonasz przelew, kontakt ze sprzedawcą się urwie, a ty nie zobaczysz ani zamówionego towaru, ani swoich pieniędzy.

Oszustwo na pracownika banku

Jeszcze innym rodzajem oszustwa jest oszustwo na pracownika banku. Polega ono na tym, że taki oszust będzie próbował się z tobą skontaktować, podszywając się pod osobą zatrudnioną w banku. Do takiego oszustwa bankowego dochodzi przez telefon. Ten rodzaj wyłudzenia danych to vishing, od połączenia słów „voice” (głos) i „phising”.

W praktyce przebiega to tak, że otrzymujesz telefon z banku. Oszustwo polega na tym, że nie dzwoni do ciebie przedstawiciel banku, tylko oszust. Jednak prowadzi on rozmowę w taki sposób, aby wydawało ci się, że rozmawiasz z bankiem. Zapewne będzie chciał on cię poinformować o próbie włamania na twoje konto bankowe. Wszystko po to, by nakłonić cię do zmiany loginu i hasła do logowania. Oczywiście zostaniesz w tym celu poproszony o podanie swoich dotychczasowych danych. Dzięki takiemu oszustwu na telefon z banku dane do twojego konta wpadają w ręce złodziei, którzy tylko czekają, aby wyczyścić twój rachunek.

Jak nie dać się złapać na oszustwo na telefon z banku? Przede wszystkim pamiętaj, że pracownik banku nigdy nie będzie prosił cię o podanie danych do logowania do konta. Dlatego też, gdy tylko usłyszysz taką prośbę przez telefon, możesz założyć, że masz do czynienia z oszustwem na pracownika banku.

Oszustwa bankowe – gdzie zgłosić?

Załóżmy, że padłeś ofiarą kradzieży pieniędzy z konta bankowego. Gdzie możesz zgłosić takie oszustwo bankowe? Przede wszystkim zawiadom o wszystkim policję, czyli złóż zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa. Wprawdzie policja nie zawsze jest w stanie namierzyć oszustów, ale jest to niezbędny krok, aby odzyskać swoje pieniądze.

Następnie złóż w banku reklamację. Wykorzystaj w tym celu przygotowane przez bank formularze i dokładnie opisz, co się stało. Odwołaj się do przepisów wynikających z ustawy o usługach płatniczych czy do regulaminu banku, który zabezpiecza interesy klientów banków na wypadek kradzieży. W teorii bank w ciągu 1 dnia roboczego powinien oddać ci pieniądze. W praktyce takie reklamacje są często odrzucane przez bank. Co możesz zrobić w takiej sytuacji?

Oszustwo na pracownika banku – jak odzyskać pieniądze?

W przypadku oszustw takich jak „na pracownika banku” problem polega na tym, że sam udostępniłeś oszustom dane do swojego konta. Czy to oznacza, że nie odzyskasz swoich pieniędzy? Niekoniecznie. Będziesz jednak musiał wykazać, że bank w niewystarczającym stopniu wdrożył procedury, który mają wykrywać takie oszustwa i chronić przed nimi swoich klientów. W ostateczności zawsze możesz zwrócić się do Rzecznika Finansowego bądź Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. 

Jak rozpoznać fałszywą stronę banku?

Oszustwa z wykorzystaniem fałszywych stron bankowych są niezwykle popularne ze względu na to, że są po prostu skuteczne. Wszystko dlatego, że oszuści są niemalże perfekcyjni w podrabianiu takich stron i podsyłaniu ich niczego niepodejrzewającym klientom danego banku. Jeśli chcesz się skutecznie ochronić przed tego typu oszustwem, zwróć uwagę na takie szczegóły strony www banku jak:

  • adres URL – różnica nawet jednej literki będzie oznaczała, że masz do czynienia z fałszywą stroną www,
  • brak symbolu zielonej kłódki na początku paska adresowego,
  • brak dodatkowego protokołu zabezpieczającego na stronie www,
  • brak dodatkowych zakładek, które ma strona internetowa twojego banku,
  • nieco inna grafika na stronie internetowej. 

Próbę wyłudzenia danych poprzez fałszywą stronę internetową banku można łatwo rozpoznać. Ma to miejsce, gdy otrzymasz wiadomość e-mailową z prośbą o podanie danych logowania do konta bankowego. 

Jak skutecznie bronić się przed oszustwami bankowymi? 

Najlepszym sposobem na oszustwa bankowe jest zachowanie czujności. Jak to zrobić?

Na konto bankowe loguj się tylko z zaufanych urządzeń, czyli prywatnego telefonu lub komputera. Do tego unikaj zlecania przelewów w miejscach publicznych oraz nie korzystaj w tym celu z niezabezpieczonych sieci Wi-Fi.

Do tego zawsze weryfikuj stronę logowania danego banku, aby upewnić się, że nie jest ona fałszywa. 

Poza tym ustal unikalne hasło do swojego konta bankowego. Niech różni się ono od twoich innych haseł do poczty mailowej czy portali społecznościowych. Do tego regularnie zmieniaj swoje hasła i staraj się je zapamiętać, zamiast zapisywać np. w pliku na komputerze. 

Poza hasłem ustaw zabezpieczenia, które będą wymagały dodatkowej weryfikacji przy zlecaniu przelewów. Dzięki temu, nawet gdy oszuści wejdą na twoje konto, nie będą w stanie przeprowadzić żadnej operacji.

Nie podawaj przez telefon lub internet hasła i loginu do swojego konta bankowego czy PIN-u do karty płatniczej. Pamiętaj, że pracownicy banku nigdy nie proszą o ich podanie.

Jeśli dostaniesz wiadomość poprzez media społecznościowe z prośbą o przelew, upewnij się, że faktycznie wysłał ci ją znajomy, a nie oszust, który się pod niego podszywa.  

Podsumowanie: Oszustwa bankowe – jak nie dać się nabrać?

Oszustwa bankowe przybierają coraz to nowe formy. Najczęściej polegają one na wyłudzeniu danych do logowania do konta bankowego, co pozwala oszustom na przelanie pieniędzy na swoje konto. W tym celu wysyłają oni do niczego nieświadomych osób wiadomości, w których umieszczają linki prowadzące do fałszywych stron internetowych danego banku. Poza tym oszuści mogą włamać się na komputer, by wykorzystać zapisane na nim dane do zalogowania się do twojego konta. Ponadto złodzieje stosują oszustwa poprzez media społecznościowe i portale zakupowe. Jeszcze innym sposobem na wyłudzenie danych jest tzw. oszustwo na pracownika banku. Jeśli padniesz ofiarą oszustów, zgłoś się na policję oraz złóż reklamację w swoim banku. O wiele lepiej jest jednak zapobiegać oszustwom. W tym celu zawsze warto sprawdzić, czy na pewno jesteś na prawdziwe stronie banku. Poza tym nie wysyłaj pieniędzy nieznajomym oraz nikomu nie udostępniaj danych do logowania. A już zwłaszcza osobie, która podaje się za pracownika banku.  

Komentarze i opinie użytkowników

Opinie nie są weryfikowane pod kątem ich pochodzenia od konsumentów, którzy używali i mają doświadczenie z danym produktem lub usługą finansową.
  • opiniodawca
    Dla podniesienia bezpieczeństwa warto:
    1) Ustawić dzienne limity przelewów oraz dzienne limity dla transakcji kartą.
    2) Włączyć powiadomienia (alerty) o logowaniu do bankowości internetowej (ewentualnie przelewach wychodzących) oraz o większych transakcjach na karcie.
    Odpowiedz