Płatności mobilne - dostępność, popularność i bezpieczeństwo

Płatności mobilne - dostępność, popularność i bezpieczeństwo

Jeszcze na dobre nie zdążyliśmy się przekonać do płatności zbliżeniowych, a banki już uraczyły nas kolejną rewolucją – płatnościami mobilnymi. Usługa płatności mobilnych NFC wprowadzona w 2012 roku miała zrewolucjonizować system płatności bezgotówkowych, a w rzeczywistości wywołała raczej chaos informatyczny. A jak jest teraz?

Od NFC do BLIK

Jeżeli jesteś miłośnikiem nowoczesnej technologii, to z całą pewnością termin „płatności mobilne” nie jest Ci obcy. Być może sam już korzystasz z płatności telefonem lub dopiero przymierzasz się do pobrania aplikacji, która przemieni Twój smartfon w portfel na miarę XXI wieku.  

Płatności mobilne to wygoda i komfort, które umożliwiają Ci realizację szybkich płatności bezgotówkowych.  Zostały stworzone z myślą o szybkich rozliczeniach transakcji nieprzekraczających poziomu 50 złotych, jednak z powodzeniem uregulujesz dzięki nim rachunek powyżej tej kwoty. Wystarczy jedynie, że zatwierdzisz taką transakcję kodem PIN.

Poniższe zestawienie to krótka charakterystyka wybranych rozwiązań stosowanych przez polskie banki, która obrazuje dynamizm rozwoju płatności mobilnych. Co ciekawe, według przeprowadzonych badań statystycznych, z usług płatności mobilnych korzysta już ponad 5% Polaków, a na przestrzeni kolejnych 3-4 lat wynik ten powinien sięgnąć poziomu 50%.

  • Płatności NFC – pierwsze mobilne płatności działające w oparciu o model SIM centric, które:
    • na polskim rynku pojawiły się jesienią 2012 roku za sprawą sieci Orange oraz T-Mobile;
    • płatności działają w oparciu o wirtualną kartę (debetową lub kredytową) zapisywaną na specjalnej karcie SIM NFC (jeżeli nie posiadasz takiej karty, możesz ją wymienić u wybranych operatorów sieci komórkowych);
    • alternatywą karty SIM NFC jest karta przedpłacona SIM Orange Cash (od mBanku, którą otrzymasz bez konieczności zakładania w nim konta). Kartę Orange Cash możesz doładować przelewem z dowolnego rachunku bankowego;
    • działają tylko i wyłącznie w telefonach z wbudowaną anteną NFC;
    • płatności realizowane są w systemie zbliżeniowym, działającym na tej samej zasadzie co karty zbliżeniowe.
  • IKO, iKASA i PeoPay – zrób zakupy, wygeneruj kod i zapłać:
    • aplikacje mobilne, które wprowadzono w 2013 roku;
    • iKASA to aplikacja mobilna dla klientów Getin Banku i Alior Banku, którą zrealizujesz płatności w sieci sklepów Biedronka;
    • PeoPay – aplikacja mobilna Banku Pekao, która pozwala Ci realizować płatności w wybranych punktach handlowych, a także w sieci sklepów Biedronka;
    • IKO to uniwersalna aplikacja mobilna dla klientów PKO BP i Inteligo, obsługiwana w wybranych punktach handlowych i usługowych;
    • PeoPay i IKO umożliwiają realizację wypłat z bankomatów;
    • realizacja płatności wymaga połączenia z Internetem i wygenerowania kodu, który skanowany jest przez kasjera, w taki sam sposób jak kod kreskowy znajdujący się na towarze.
  • Technologia HCE – płatności zbliżeniowe w oparciu o chmurę:
    • technologia HCE została wprowadzona przez Visę i zastosowana po raz pierwszy w 2014 roku przez Bank Pekao;
    • umożliwia Ci realizację płatności telefonem, bez konieczności wymiany karty SIM;
    • informacje niezbędne do realizacji płatności przechowywane są w tzw. chmurze obliczeniowej (zewnętrznym serwerze);
    • płatności realizowane są w systemie zbliżeniowym, działającym na tej samej zasadzie co karty zbliżeniowe.
  • BLIK – uniwersalny system płatności mobilnych:
    • system płatności mobilnych opracowany przez spółkę Polski Standard Płatności oraz Krajową Izbę Rozliczeniową, która jest operatorem systemu;
    • system kompatybilny z systemami operacyjnymi: Android, iOS, Windows Phone, a także w przypadku niektórych banków z platformami BlackBerry i Symbian;
    • oficjalny start systemu ogłoszono 9 lutego 2015 roku;
    • szacuje się, że pod koniec 2015 roku aplikację systemu BLIK zainstalowano na ponad 1 milionie urządzeń mobilnych;
    • z systemu BLIK możesz korzystać jeżeli jesteś klientem jednego z polskich banków uczestniczących w systemie – Alior Banku, Banku Millennium, BZ WBK, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO BP oraz Getin Banku;
    • BLIK umożliwia Ci realizację płatności w terminalach POS, w bankomatach, w maszynach samoobsługowych i opłatomatach, a także w sklepach internetowych;
    • korzystając z BLIKA możesz realizować przelewy na telefon;
    • realizacja płatności wymaga wygenerowania i podania w punkcie akceptacji jednorazowego kodu, ważnego przez 2 minuty.

Dostępność płatności mobilnych

Aktualnie płatności mobilne dostępne są dla klientów posiadających rachunek w największych bankach, takich jak: Alior Bank, Bank Millennium, BZ WBK, ING Bank Śląski, mBank, PKO BP, Getin Banku.

Akceptacja płatności mobilny zwiększa się z roku na rok. I chociaż jeszcze 3-4 lata temu niewiele osób wiedziało jak działa system płatności mobilnych, to pod koniec 2015 roku do jego obsługi przystosowanych było już ponad 130 tysięcy terminali płatniczych, a także ponad 12,5 tysiąca bankomatów na terenie całej Polski.

Wygodnie, ale czy bezpiecznie?

Jeżeli zastanawiasz się, czy używanie telefonu jako alternatywy dla karty płatniczej lub gotówki jest bezpieczne, to musisz pamiętać o tym, że korzystanie z bankowych aplikacji mobilnych wymaga przede wszystkim odpowiedniego zabezpieczenia telefonu. Aby zwiększyć poziom bezpieczeństwa płatności mobilnych:

  • Zadbaj o oryginalny system operacyjnych swoich urządzeń mobilnych.
  • Pamiętaj o regularnych aktualizacjach systemu.
  • Zainstaluj oryginalny program antywirusowy na swoich urządzeniach mobilnych.
  • Unikaj korzystania z niezabezpieczonych sieci Wi-Fi.
  • Dbaj o swoje hasła i PINy:
    • nie używaj zbyt oczywistych i prostych kombinacji,
    • nie udostępniaj i nie pokazuj nikomu kodów dostępu do aplikacji mobilnej bankowości i systemów płatności. 

Słownik finansowy

Zapoznaj się ze słowniem pojęć finansowych, używanych w naszych artykułach i poradnikach.