Przelewy bankowe - rodzaje, czas realizacji i opłaty

Przelewy bankowe - rodzaje, czas realizacji i opłaty

Uważasz, że o przelewach wiesz już wszystko? Twierdzisz, że płatności bezgotówkowe za pomocą przelewu są dziecinnie proste? A może wciąż masz problem z wypełnieniem formularza, który umożliwia Ci przesłanie środków na konto znajomego lub dostawcy energii elektrycznej? O tym czym przelew jest, jak prawidłowo wypełnić polecenie przelewu i ile zapłacisz za jego realizację, dowiesz się z poniższego tekstu.

Definicja przelewu i jego rodzaje

Przelew, to w rzeczywistości polecenie przelewu definiowane jako jedna z podstawowych form pieniężnych rozliczeń bezgotówkowych umożliwiająca szybką i bezkontaktową realizację wszelkiego typu zobowiązań, zarówno prywatnych, jak i wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej. Będąc posiadaczem rachunku w banku, możesz złożyć dyspozycję polecenia przelewu na kwotę nieprzekraczającą stanu Twojego konta, którą bank przekaże na rachunek wskazanego odbiorcy.

Zlecając polecenie przelewu, musisz zawrzeć w nim następujące dane:

  • nazwę odbiorcy przelewu;
  • numer rachunku odbiorcy;
  • kwotę przelewu;
  • walutę przelewu;
  • numer rachunku zlecającego;
  • nazwę zlecającego polecenie przelewu (podajesz swoje imię i nazwisko lub nazwę firmy);
  • tytuł przelewu (informację o rodzaju zobowiązania, np. Faktura VAT nr 000123/2016. Pamiętaj także o tym, że wpłaty na cele charytatywne mogą być odliczane od podatku, a więc warto wyraźnie określić charakter takiego przelewu w tytule);
  • datę przelewu (w bankowości elektronicznej pole z datą wypełniane jest automatycznie, jeżeli chcesz, aby przelew realizowany był z późniejszą datą, wystarczy ją wskazać w poleceniu przelewu);
  • podpis i pieczęć (tylko w wersji papierowej).

W przypadku przelewów realizowanych w obrębie polskich banków, możesz wybrać przelew:

  • standardowy ELIXIR wewnętrzny (lub wewnątrzbankowy) – realizowany pomiędzy rachunkami klientów w tym samym banku, czyli wewnątrz jednego systemu. Tego typu przelew pozwala na zaksięgowanie środków w ciągu około jednej godziny, jednak coraz częściej to kwestia zaledwie kilku minut.  
  • standardowy ELIXIR zewnętrzny – środki  z przelewu przesyłane są pomiędzy rachunkami w różnych bankach. Czas przekazania środków na rachunek odbiorcy uwarunkowany jest tzw. sesjami Elixir, czyli godzinami w których banki księgują wysyłane i przychodzące przelewy. Zwykle wynosi od 2 godzin do ok. 24 godzin w dniach roboczych.
  • ekspresowy Blue Cash – system firmy Blue Media posiadającej rachunki we wszystkich bankach w Polsce, dzięki czemu obsługa przelewów zewnętrznych zmieniona jest na obsługę przelewów wewnętrznych. Jeżeli posiadasz rachunek w banku A, a Twój znajomy w banku B, zlecając polecenie przelewu w systemie Blue Cash, wskazana kwota zostanie zaksięgowana na koncie firmy Blue Media w banku A, a następnie z rachunku prowadzonego w banku B przekazana na rachunek Twojego znajomego. Wszystko to w czasie maksymalnie kilku minut (w dniach roboczych). Pamiętaj jednak o tym, że nie wszystkie banki umożliwiają realizację przelewów ekspresowych Blue Cash.
  • ekspresowy Express Elixir – to inny rodzaj przelewów natychmiastowych, jednak z tą równicą, że Express Elixir realizowany jest przez KIR (Krajową Izbę Rozliczeniową),która jest instytucją państwową. Nie wszystkie banki oferują Ci obsługę przelewów Express Elixir.
  • szybki przelew SORBNET – prowadzony przez NBP przeznaczony do rozliczeń wysokogotówkowych (zwykle powyżej 1 mln złotych) w czasie maksymalnie jednej godziny.
  • na numer telefonu i Facebooka – wygodna forma przelewów umożliwiająca przekazywanie niewielkiej kwoty pieniędzy (maksymalnie do 50 złotych). Wystarczy podać numer telefonu lub dane profilu na Facebooku znajomego, aby bank skontaktował się z nim i przekazał na jego rachunek wskazaną przez Ciebie kwotę. Podobnie jak z przelewami natychmiastowymi, nie wszystkie banki umożliwiają Ci korzystanie z tego rodzaju przelewów. Czas księgowania takiego przelewu może wynosić od kilku godzin do ponad doby w dni robocze.
  • na telefon BLIK – jeden z najnowszych rodzajów przelewów, stworzony dla klientów posiadających konto i aplikację mobilną w bankach: ING, Millennium, mBank, PKO BP, Orange Finanse oraz BZ WBK. Przelew realizowany jest w systemie Express Elixir (czyli maksymalnie w kilka minut),jednak środki przekazywane są na numer telefonu powiązany z numerem rachunku bankowego.

Przy zleceniu przelewów zagranicznych, konieczne jest wskazanie numeru konta odbiorcy w formacie iban, a także kodu SWIFT banku (znajdziesz go m.in. na stronie www danego banku lub kontaktując się z pod numerem infolinii). W przypadku realizacji przelewów zagranicznych, możesz skorzystać z:

  • przelewu SEPA – system stworzony z myślą o obsłudze rynku europejskiego. Przelewy realizowane są tylko i wyłącznie w EURO. Czas księgowania wynosi ok. 24 godzin w dni robocze.
  • przelewu zagranicznego – działa jak zwykły przelew, z tą różnicą, że wysyłany jest poza granice Polski, a czas księgowania może wydłużyć się do ok. 3 dni roboczych. Obsługiwany we wszystkich walutach.

Jak złożyć dyspozycję polecenia przelewu?

Możesz wydać swojemu bankowi dyspozycję polecenia przelewu na kilka sposobów:

  • poprzez bankowość internetową – najszybszy i najtańszy kanał dyspozycji;
  • polecenie przelewu w oddziale banku w formie papierowej (na specjalnym druku) lub ustnej, wymagające złożenia Twojego podpisu, zgodnego z tym złożonym na karcie wzorów podpisów;
  • telefonicznie – o ile podpisałeś z bankiem umowę o świadczenie usług w tym zakresie, wówczas dyspozycję autoryzujesz hasłem zdeponowanym w banku;
  • poprzez bankowość mobilną korzystając ze swojego telefonu w którym zainstalujesz specjalną aplikację umożliwiającą realizację przelewów (w tym także płatności za faktury dzięki skanowaniu QR kodów).

Ile kosztuje przelew?

O opłatach związanych z realizacją przelewów decydują poszczególne banki, a ich wysokość możesz sprawdzić w Tabelach Opłat i Prowizji, które znajdziesz na stronach www banków oraz w ich placówkach.

Możesz jednak przyjąć, że jako osoba fizyczna realizująca przelewy samodzielnie poprzez bankowość internetową, zapłacisz za przelewy:

  • standardowe ELIXIR (wewnętrzne i zewnętrzne) – 0 złotych;
  • natychmiastowe (Blue Cash lub Express Elixir) – w zależności od banku, od 5 do 10 złotych za przelew;
  • SORBNET –  od ok. 30 do 35 złotych za przelew;
  • europejskie SEPA – od 5 do 10 złotych za przelew, plus 5-10% (tzw. spread) wartości przelewu za przewalutowanie;
  • zagraniczne – bank doliczy ok. 0,35% wartości przelewu (od kilkudziesięciu do nawet 200 złotych za przelew),plus ewentualna opłata komunikacyjna – ok. 5 złotych, przy czym opłata może być naliczona nadawcy, pobrana od odbiorcy lub podzielona pomiędzy obie strony.

W przypadku firm, wysokość opłat uwarunkowana jest typem konta bankowego. Zazwyczaj możesz liczyć na całkowicie darmowe przelewy co ZUS i Urzędów Skarbowych, a także bezpłatne pakiet przelewów standardowych.

Pamiętaj także o tym, że zlecenie przelewów w placówkach, wiąże się z dodatkowymi opłatami na poziomie ok. 5 - 10 złotych za przelew. 

Bądź na bieżąco

  • Android Pay w mBanku od teraz obsługuje także karty VISA

    W najnowszej aktualizacji aplikacji mobilnej mBanku została wprowadzona możliwość używania kart VISA w płatnościach mobilnych Android Pay. Dotychczas możliwe to było tylko z kartami MasterCard.

  • Przedłużenie promocji ING Banku Śląskiego

    Promocja ,,100 zł za otwarcie Konta”, którą opisaliśmy w tym artykule została przedłużona aż do 18 października 2017r.

  • Bank Millennium wprowadza usługę QLIK

    QLIK to usługa umożliwiająca firmom przesyłanie informacji o płatności do banku klienta, w celu szybkiego opłacenia faktury. Dzięki temu płatnicy mają wygodny dostęp do wielu płatności w jednym miejscu a firmy mogą liczyć na szybsze opłacenie rachunków.

  • T-Mobile Usługi Bankowe wprowadził płatności telefonem

    Bank udostępnił w aplikacji mobilnej płatności w technologii HCE. Wystarczy wybudzić i zbliżyć telefon do terminala. Płatności powyżej 50 zł wymagają dodatkowo podania numeru PIN do podpiętej karty.

  • Przerwa techniczna w serwisie Pekao24

    Dziś (26 czerwca 2017r.) w godzinach 19:00 - 21:00 nastąpi przerwa techniczna w dostępie do Pekao24. Bank Pekao udostępni klientom nową wersję mobilnego serwisu.

  • ING wprowadził autoryzację transakcji przy pomocy aplikacji mobilnej

    Klienci ING Banku Śląskiego mogą teraz potwierdzać transakcje bankowe przy pomocy aplikacji mobilnej.

  • eurobank wprowadza płatności Android Pay z kartą Visa

    Kolejny bank dołącza do grona wspierających płatności Android Pay. Aktualnie w eurobank można do systemu płatności mobilnych podpiąć kartę Visa.

  • Orange Finanse wprowadził płatności Android Pay

    Klienci Orange Finanse mogą już pobrać nową wersję aplikacji i podpiąć kartę do Android Pay. To kolejny bank, który wprowadził już tą coraz bardziej popularną usługę płatności w Polsce. Więcej o Android Pay przeczytasz w poradniku.

  • Pekao będzie miało nową aplikację mobilną

    Bank Pekao 26 czerwca uruchomi nową odsłonę swojego serwisu Pekao24 na urządzenia mobilne. Pod koniec wakacji ma być udostępniona aplikacja na telefony, która zastąpi obecne narzędzia.

  • Aktualizacja aplikacji BZWBK24 mobile

    W poniedziałek 5 czerwca 2017 Bank Zachodni WBK będzie aktualizował aplikację BZWBK24 mobile. Z nowości m.in. blokowanie i aktywowanie kart, zmiana PINu, powiadomienia push.

Słownik finansowy

Zapoznaj się ze znaczeniem pojęć bankowych, używanych w naszych artykułach i poradnikach.