Do kiedy pracodawca musi dać PIT?

Do kiedy pracodawca musi dać PIT?

Wiesz, że lada dzień musisz rozliczyć podatek dochodowy. Wiesz też, że potrzebujesz w tym celu otrzymać odpowiednie dokumenty od pracodawcy. Sprawdźmy zatem, co dokładnie powinieneś dostać, do kiedy masz otrzymać PIT od pracodawcy oraz jak możesz sprawdzić, czy PIT od pracodawcy już do ciebie dotarł.

Czy pracodawca ma obowiązek wysłać PIT?

Każdy podatnik w Polsce ma obowiązek rozliczyć podatki za dany rok. Nie da się jednak tego dokonać bez współpracy z pracodawcą. Dlaczego? Po prostu polskie przepisy podatkowe jasno wskazują, że każdy pracodawca, który wypłaca pracownikowi wynagrodzenie, ma obowiązek obliczyć, pobrać oraz wpłacić zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych. Jednocześnie zadania pracodawcy na tym się nie kończą. A to dlatego, że równie istotną częścią obowiązków pracodawcy jest właściwe poinformowanie pracownika o wysokości uzyskanego przychodu i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. I do tego służy PIT-11.

Formularz PIT-11 to kluczowy dla pracownika dokument, dzięki któremu jest on w stanie samodzielnie rozliczyć się z urzędem skarbowym. Dokument ten zawiera szczegółowe informacje o uzyskanych przez pracownika dochodach oraz kwotach pobranego podatku i składek na ubezpieczenia społeczne.

Co ważne, obowiązek przygotowania PIT-11 dotyczy pracodawców, który zatrudniają pracowników na podstawie:

  • umowy o pracę,
  • umowy zlecenia,
  • umowy o dzieło.

Innymi słowy, jeśli pracodawca ma obowiązek obliczać i odprowadzać za danego pracownika zaliczkę na podatek dochodowy, musi mu raz do roku dostarczyć PIT-11.

Jednocześnie to, czy pracodawca musi wysłać PIT, to jedna sprawa. Zupełnie inną jest to, że to pracownik sam musi rozliczyć swoje dochody z urzędem skarbowym m.in. na podstawie informacji uzyskanych od pracodawcy. Zatem pracodawca przygotowuje pracownikowi niezbędne informacje do rozliczenia, natomiast samo rozliczenie należy już do obowiązków pracownika.

A do kiedy pracodawca musi wystawić PIT-11? Sprawdźmy to!

Do kiedy pracodawca musi wysłać PIT?

Odpowiedź na pytanie o to, do kiedy pracodawca musi wystawić PIT, zależy od tego, dla kogo ten dokument ma być przygotowany. Jednak ogólnie rzecz biorąc, obowiązują tu 2 terminy:

  • koniec stycznia – termin przesłania PIT-11 do urzędu skarbowego,
  • koniec lutego – termin dostarczenia PIT-11 pracownikom (w 2024 roku będzie to 29 lutego, ponieważ mamy rok przestępny).

Zatem w pierwszej kolejności PIT-11 musi trafić od pracodawcy do urzędu. Dlaczego? Wynika to m.in., z tego, że Ministerstwo Finansów przygotowuje dla podatników platformę Twój e-PIT, za pomocą której każdy z nas może się łatwo i szybko rozliczyć. Jednak do jej poprawnego działania niezbędne są informacje o naszych przychodach i zaliczkach na podatek dochodowy. Dlatego też pracodawca musi je odpowiednio wcześnie dostarczyć urzędowi skarbowemu. Zresztą to na ich podstawie urząd będzie weryfikował poprawność naszego rozliczenia.

A gdy już PIT-11 trafi do urzędu, pracodawca ma jeszcze miesiąc na dostarczenie tego dokumentu pracownikom. Nie musisz się jednak niecierpliwić. Platforma, o której już wspominaliśmy, czyli Twój e-PIT, jest dostępna od 15 lutego 2024. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ od tego dnia możesz szybko i wygodnie rozliczyć się za ubiegły rok. Wszelkie dane znajdziesz właśnie na tej platformie. A jeśli nie korzystasz z żadnych ulg, wystarczy, że przejrzysz przygotowaną przez ministerstwo deklarację, zweryfikujesz podane w niej dane, a jeśli wszystko się zgadza, zaakceptujesz je i prześlesz do urzędu skarbowego. Jak widzisz kwestia tego, jak rozliczyć PIT przez internet jest bardzo prosta. Podobnie jest, gdy zastanawiasz się, jak sprawdzić, czy urząd skarbowy rozliczył PIT

A jak wygląda sytuacja, jeśli pracowałeś w Niemczech? Otóż z dochodów w Niemczech musisz rozliczyć się w Polsce. Zatem od niemieckiego pracodawcy również musisz uzyskać odpowiedni dokument, czyli Lohnsteuerbescheinigung. A do kiedy niemiecki pracodawca musi wydać PIT? Powinieneś go otrzymać najpóźniej do końca lutego 2024. 

Jaki PIT od pracodawcy?

Nie da się ukryć, że w gąszczu formularzy PIT można się nieco pogubić. Zatem, jaki dokładnie PIT daje pracodawca? Jak już wspominaliśmy, pracodawca powinien dostarczyć pracownikowi formularz PIT-11, który zawiera informacje dotyczące dochodów pracownika za dany rok podatkowy, odprowadzonych zaliczek na podatek dochodowy oraz wpłaconych składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Jednak poza tym pracodawca powinien przygotować także PIT-4r, czyli deklarację roczną o zaliczkach na podatek dochodowy. Zastanawiasz się, co to takiego? Otóż jest to forma rozliczenia podatkowego, za pomocą której płatnik (np. pracodawca) wykazuje sumy zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, pobranych od dochodów wypłaconych na rzecz pracowników, zleceniobiorców, czy innych osób fizycznych, które uzyskują przychody opodatkowane według skali podatkowej.

Co jednak ważne, formularz PIT-4r trafia wyłącznie do urzędu skarbowego. Pracodawca nie musi wysyłać go pracownikom ani informować ich o przekazaniu PIT-4r do urzędu. Niemniej pracodawca musi pilnować terminu: PIT-4r należy dostarczyć do urzędu do końca stycznia, czyli w bieżącym roku do 31 stycznia 2024.  

A jak pobrać PIT od pracodawcy? Aby pobrać PIT-11 od pracodawcy, zazwyczaj wystarczy skontaktować się z działem kadr lub księgowości w firmie, w której jesteś zatrudniony. Niemniej twój pracodawca powinien dostarczyć ci ten dokument do końca lutego każdego roku. 

Co jeśli pracodawca nie wyśle PIT?

Wiesz już, do kiedy pracodawca musi wydać PIT. A co jeśli pracodawca nie dostarczył ci PIT-11 w terminie? Przede wszystkim nie panikuj. Jak już wiesz, pracodawca ma czas do końca lutego, czyli w przypadku roku 2024 aż do 29 lutego.

Po drugie, formularz PIT-11 możesz otrzymać w wersji papierowej. A to może nastąpi osobiście lub pocztą. Zatem dokument może być jeszcze w drodze. Jednak możliwe, że PIT-11 dostałeś w wersji elektronicznej od swojego pracodawcy. Sprawdź zatem swoją pocztę elektroniczną, ponieważ być może dokument już tam na ciebie czeka.

A co jeśli faktycznie nie dostałeś PIT-11, choć końcówka lutego już minęła? Jeśli pracodawca nie dostarczył formularza PIT-11 w ustawowym terminie, musisz podjąć odpowiednie kroki. Najpierw skontaktuj się z pracodawcą i poproś o wyjaśnienie sprawy. Może dokument jest już w drodze lub doszło do jakiejś pomyłki. W takim przypadku najpewniej szybko dostaniesz swój formularz PIT-11.

Jednak jeśli nie ma mowy o żadnej pomyłce, a mimo twojego upomnienia pracodawca nadal nie dostarczył dokumentu, powinieneś zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego. Jako że pracodawca ma obowiązek prawidłowego dostarczenia PIT-11 pracownikom, może ponieść konsekwencje za swoje zaniedbanie. 

Co zrobić z PIT-em od pracodawcy?

Wiesz już do kiedy pracodawca musi wydać PIT, gdzie możesz znaleźć PIT od pracodawcy oraz co możesz zrobić, gdy pracodawca nie wysłał PIT-11. Przyjrzyjmy się teraz jakie kroki musisz podjąć, gdy PIT-11 trafi w twoje ręce.

Otrzymanie formularza PIT-11 od pracodawcy jest pierwszym krokiem w procesie rocznego rozliczania podatków. Co zatem powinieneś zrobić, gdy go otrzymasz?

Po pierwsze sprawdź wszystkie informacje zawarte w PIT-11. Upewnij się, że dane osobowe, wysokość uzyskanego dochodu oraz kwota zapłaconego podatku i składek na ubezpieczenia społeczne są prawidłowe. W przypadku jakichkolwiek nieścisłości skontaktuj się z działem kadr lub księgowości w swojej firmie, aby nanieść niezbędne korekty. Pamiętaj, że PIT-11 powinien składać się z 4 stron, a nie 3 strony, jak na przykład PIT-2.

Po drugie rozlicz się z urzędem skarbowym. Jako osoba fizyczna, która nie prowadzi działalności, musisz wypełnić PIT-37. Możesz zrobić to samodzielnie, korzystając właśnie z informacji zawartych w PIT-11. Jednak obecnie wypełnianie deklaracji rocznych jest o wiele wygodniejsze. Wystarczy, że skorzystasz z oficjalnej platformy Twój e-PIT. Po zalogowaniu i potwierdzeniu własnej tożsamości znajdziesz tam wstępnie wypełnioną deklarację podatkową. Tak naprawdę wystarczy, że sprawdzisz, czy podane w niej informacje są poprawne i zlecisz jej wysyłkę do urzędu karbowego. Sprawa się nieco komplikuje, jeśli zechcesz skorzystać z przysługujących ci ulg. W takim przypadku musisz dodać je ręcznie, korzystając z załącznika PIT-0. Z kolei, jeśli dodatkowo musisz rozliczyć podatek od kryptowalut, sięgnij po formularz PIT-38.

I to w zasadzie wszystko. Teraz pozostaje ci dokonać dopłaty, jeśli wyliczony podatek jest wyższy niż wpłacone przez ciebie zaliczki lub czekać na zwrot podatku, jeśli zaliczki te były za wysokie. Wiele zależy od tego, ile zarobiłeś i jakie progi podatków w Polsce cię obowiązują. 

Podsumowanie: Do kiedy pracodawca ma obowiązek wysłać PIT?

Pracodawcy w Polsce mają obowiązek nie tylko pobierania i wpłacania zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych od wynagrodzeń pracowników, ale również muszą poinformować pracowników o ich przychodach i pobranych zaliczkach na PIT za pomocą formularza PIT-11. Ten obowiązek dotyczy wszystkich form zatrudnienia, takich jak umowa o pracę, umowa zlecenie, czy umowa o dzieło. A do kiedy pracodawca daje PIT? Dokument ten należy dostarczyć do urzędu skarbowego do końca stycznia, a do pracowników do końca lutego. A co w przypadku gdy pracodawca nie wydał PIT-11? Najpierw skontaktuj się z pracodawcą, a w razie dalszych problemów – zgłoś to do urzędu skarbowego. Po otrzymaniu PIT-11 zweryfikuj zawarte w nim informacje i na ich podstawie dokonaj rozliczenia rocznego, korzystając np. z platformy Twój e-PIT, która umożliwia łatwe i szybkie wypełnienie deklaracji podatkowej.

Komentarze i opinie użytkowników

Opinie nie są weryfikowane pod kątem ich pochodzenia od konsumentów, którzy używali i mają doświadczenie z danym produktem lub usługą finansową.
Bądź pierwszy, napisz opinię!