poradnik

Chargeback - czyli jak odzyskać pieniądze?

Chargeback - czyli jak odzyskać pieniądze?

Chcesz odzyskać pieniądze od nieuczciwego sprzedawcy? Nie wiesz, czy możesz liczyć na zwrot środków w ramach nieuprawnionej transakcji lub błędu systemu bankowego? To wszystko jest możliwe w ramach usługi chargeback, o ile płatności zostały dokonane za pomocą dowolnej kary płatniczej wydanej przez VISA lub Mastercard.

Czym jest chargeback?

Na wyciągu z konta znalazłeś transakcję, której nie dokonywałeś, a twoja partnerka i dzieci zarzekają się, że nie mają z tym nic wspólnego? Zapłaciłeś za towar, którego nigdy nie otrzymałeś, a sprzedawca ignoruje twoje próby kontaktu i wyjaśnienia sprawy? A może płatność za zakupy została zaksięgowana podwójnie? Na szczęście w żadnej z tych sytuacji nie jesteś bezradny. Wystarczy, że skorzystasz z usługi chargeback, a pieniądze wrócą na twoje konto.

Na czym polega chargeback?

Chargeback to inaczej obciążenie zwrotne. Jest to rodzaj usługi oferowanej przez banki, która polega na zwróceniu środków za daną transakcję posiadaczowi karty płatniczej, za pomocą której została ona dokonana. Chargeback ma służyć przede wszystkim ochronie konsumenta przed oszustwami, nieuczciwymi sprzedawcami i usługodawcami, a także błędami systemu bankowego.

Kto może skorzystać z usługi chargeback?

Usługa chargeback dostępna jest dla wszystkich, którzy posiadają kartę płatniczą Visa lub Mastercard. Nie ma przy tym znaczenia, czy podejrzana transakcja została wykonana kartą kredytową, debetową czy przedpłaconą. Jeśli tylko zorientujemy się, że za pomocą naszej karty doszło do przeprowadzenia nieznanych transakcji lub zostaliśmy oszukani przez sprzedawcę, możemy domagać się zwrotu środków właśnie w ramach obciążenia zwrotnego.

Kiedy przysługuje zwrot środków w ramach chargeback?

Podstawę do skorzystania z chargeback mogą stanowić następujące sytuacje:

  • posiadacz karty płatniczej nie rozpoznaje przeprowadzonych za jej pośrednictwem transakcji,
  • konsument nie otrzymał zamówionych towarów, które zostały opłacone kartą płatniczą,
  • konsument otrzymał towar niezgodny z opisem, za który zapłacił kartą płatniczą,
  • konsument nie otrzymał zwrotu środków od sprzedawcy, pomimo zwrotu towaru, opłaconego kartą płatniczą,
  • sprzedawca usługi nie wywiązał się z jej wykonania (np. odwołanie przez biuro podróży opłaconej z góry kartą płatniczą wycieczki),
  • bankomat nie wypłacił gotówki, pomimo obciążenia rachunku,
  • płatność kartą została zaksięgowana podwójnie,
  • płatność kartą została zaksięgowana na kwotę inną, niż powinna,
  • różnego rodzaju próby oszustwa czy wyłudzenia środków, w tym posługiwanie się skradzioną kartą.

Jak działa chargeback?

Aby otrzymać zwrot środków w ramach chargeback, musimy złożyć reklamację danej transakcji w banku, który wydał nam kartę płatniczą. Następnie bank rozpatruje nasz wniosek o chargeback i sprawdza, czy nasze roszczenie jest zasadne. Tego typu sytuacje są każdorazowo rozpatrywane indywidualnie, co oznacza, że procedura może wiązać się z pewnymi kosztami. Jeśli jednak bank uzna zasadność naszych roszczeń, zwróci nam pieniądze na konto powiązane z kartą płatniczą.

Procedura chargeback – krok po kroku

Przyjrzymy się bliżej, jak wygląda procedura chargeback w przypadku, gdy chcemy odzyskać pieniądze od (w naszym mniemaniu) nieuczciwego sprzedawcy.

  1. Najpierw zgłaszamy do banku reklamację za przeprowadzoną transakcję.
  2. Następnie bank kontaktuje się z centrum autoryzacyjnym/rozliczeniowym (acquirer), które to z kolei informuje sprzedawcę o zgłoszonym chargebacku. Sprzedawca ma 7 dni na akceptację naszej reklamacji lub jej odrzucenie. W tym drugim przypadku musi on przedstawić dokumenty, z których będzie wynikało, że nasze roszczenia są bezzasadne. Jeśli sprzedawca nie odpowie lub nie dostarczy odpowiedniej dokumentacji, będzie musiał nie tylko zwrócić środki, ale i pokryć ewentualne koszty związane z przeprowadzeniem procedury.
  3. Po uzyskaniu odpowiedzi od sprzedawcy acquirer informuje o niej nasz bank. Następnie bank kontaktuje się z nimi w celu przedstawienia wyniku postępowania.
  4. Jeśli nasze zgłoszenie było zasadne, pieniądze wrócą na nasze konto. Jednak, jeśli to sprzedawca miał rację, środki nie zostaną nam zwrócone.

Ile mamy czasu na zgłoszenie reklamacji?

Ogólnie rzecz biorąc, każdą reklamację powinniśmy zgłaszać jak najszybciej. W przypadku niejasnych transakcji lub zakupów u nieuczciwych sprzedawców powinno to nastąpić, gdy tylko zorientujemy się, że padliśmy ofiarą kradzieży czy oszustwa. Z drugiej strony termin zgłaszania reklamacji w ramach usługi chargeback zależy od jej powodu. Może być to 45, 60, 90, 120, a nawet 540 dni od wykonania transakcji. Warto jednak pamiętać, że najczęściej jest to właśnie okres 120 dni.

Kiedy sprzedawca może nie uznać chargebacku?

Samo złożenie reklamacji chargeback nie daje gwarancji, że odzyskamy pieniądze, gdyż sprzedawca może posiadać dowody, że nasza reklamacja jest bezzasadna. Czasem wystarczy, że przed dokonaniem i finalizacją zakupów zaakceptowaliśmy regulamin świadczenia usług i polityki zwrotów, które były dla nas niekorzystne. Z tego względu zawsze należy zapoznać się z dokumentami, na które wyrażamy zgodę. Warto również dokładnie czytać opisy produktów i jeśli tylko mamy do nich jakieś zastrzeżenia, to lepiej zrezygnować z zakupu. Pamiętajmy również o prowadzeniu i zachowaniu korespondencji w formie pisemnej (e-maile, SMS-y, wiadomości tekstowe) ze sprzedawcą, ponieważ może ona stanowić dowód, że przed zakupem zostaliśmy wprowadzeni w błąd.

Podsumowanie

Usługa chargeback nie jest szczególnie promowana przez banki, ale warto zdawać sobie sprawę z jej istnienia. Dzięki obciążeniu zwrotnemu możemy odzyskać pieniądze z podejrzanych czy nieuczciwych transakcji, o ile zostały one dokonane za pomocą dowolnej karty płatniczej VISA lub Mastercard. W ten sposób jesteśmy chronieni nie tylko przed celowymi oszustwami czy wyłudzeniami, ale i pomyłkami w systemach bankowych. Sama procedura nie jest skomplikowana. Wystarczy, że zgłosimy do wystawcy karty transakcję, co do której mamy wątpliwości, a bank zajmie się wyjaśnieniem całej sprawy. Jeśli nasze podejrzenia okażą się zasadne, pieniądze wrócą na konto powiązane z naszą kartą płatniczą.

Opinie użytkowników

Bądź na bieżąco z najlepszymi promocjami!

Nie przegap żadnej promocji.
Śledź KontoManiaka na Facebooku lub na Twitterze

Aktualne promocje