Jak szybko i skutecznie zastrzec kartę płatniczą?

Jak szybko i skutecznie zastrzec kartę płatniczą?

Zgubiłeś kartę płatniczą? Ktoś ukradł ci portfel z ważnymi dokumentami? Musisz działać szybko, zanim twoja wypłata padnie łupem złodzieja. A jak najszybciej zapobiec utracie oszczędności? Na szczęście rozwiązanie jest proste. Wystarczy zastrzec karę. Dzięki temu w dosłownie kilka chwil zablokujesz możliwość korzystania ze swojej karty płatniczej każdemu, kto miałby ochotę zrobić zakupy na twój koszt.

W dzisiejszym artykule podpowiadamy, kiedy i jak najprościej zastrzec kartę, z czym wiąże się ta usługa, kto może z niej skorzystać oraz w jakim stopniu bank i właściciel karty odpowiadają za utracone środki. A na koniec mamy kilka porad, które dodatkowo pomogą zabezpieczyć twoje pieniądze.

Jak i kiedy zastrzec kartę płatniczą?

Kartę płatniczą powinniśmy zastrzec, gdy tylko zdamy sobie sprawę z jej starty. Zanim jednak skontaktujemy się z bankiem, warto na chłodno zastanowić się, czy na pewno nie mamy jej przy sobie i kiedy widzieliśmy ją po raz ostatni. Zdarza się bowiem, że karta została w kieszeni innych spodni, albo w ogóle zostawiliśmy ją w domu. Jeśli jednak dojdziemy do wniosku, że karta definitywnie powinna znajdować się w naszym portfelu lub, co gorsza, on również zniknął, czas rozpocząć operację zastrzegania karty.

Możemy zrobić to na kilka sposobów:

  • poprzez bankowość internetową,
  • w placówce banku,
  • telefoniczne.

Z góry zaznaczamy, że to właśnie kontakt telefoniczny z bankiem będzie na ogół najszybszym sposobem na zastrzeżenie karty. Najczęściej wystarczy zadzwonić na infolinię banku, który wydał nam kartę płatniczą, ale niektóre banki mają osobny numer dedykowany zastrzeganiu kart. Bez względu na to, najlepiej będzie, jeśli po otrzymaniu karty zapiszemy sobie ten numer w kontaktach telefonicznych. W razie czego numer ten znajdziemy również na bankomacie oraz stronie internetowej banku.

Jest jeszcze jeden sposób, który pozwoli nam na zastrzeżenie karty płatniczej. Jest to czynna całą dobę, 7 dni w tygodniu, infolinia prowadzona przez Związek Banków Polskich, który uruchomił uniwersalny numer telefonu (+48 828 828 828), pod którym skutecznie zastrzeżemy karty płatnicze wydane przez większość banków działających w Polsce. Warto zapamiętać ten numer lub zapisać go w kontaktach telefonicznych, szczególnie gdy posiadamy kilka kart płatniczych, wydanych przez różne banki.

Na czym to polega zastrzeżenie karty płatniczej?

Musimy zdawać sobie sprawę, że zastrzeżenie karty płatniczej oznacza, że traci ona ważność, a operacja ta jest nieodwracalna. Oznacza to, że od chwili zastrzeżenia karty staje się ona bezużyteczna, a my będziemy musieli zamówić nową kartę, aby ponownie uzyskać możliwość wykonywania transakcji za pomocą karty płatniczej.

To dlatego warto poświęcić kilka chwil na dokładne sprawdzenie, czy na pewno straciliśmy kartę, zanim ją zastrzeżemy. Jeśli mamy podejrzenia, że karta nie została skradziona, a po prostu zapomnieliśmy zabrać ją z domu, zawsze możemy ją czasowo zablokować, czyli wyłączyć możliwość płacenia za jej pomocą. Ten sposób, w przeciwieństwie do zastrzegania karty, jest odwracalny i pomaga zyskać czas na odszukanie karty. Jeszcze innym sposobem na ochronę środków w przypadku zapodziania karty jest ustawienie wszelkich limitów transakcji na 0 zł. Dzięki temu każda próba przeprowadzenia transakcji zostanie automatycznie odrzucona. Jeśli jednak jesteśmy przekonani, że karta została ukradziona, po prostu ją zastrzeżmy.

Kto może zastrzec kartę?

Zazwyczaj tylko posiadacz karty lub jej użytkownik mają możliwość zastrzeżenia karty. Jednak w niektórych bankach może to zrobić osoba, która zna dane posiadacza karty. Poza tym zastrzec kartę może jej przypadkowy znalazca. W tym celu będzie on musiał podać dane znajdujące się na znalezionej karcie płatniczej, swoje imię i nazwisko, a czasami również i inne dane, które potwierdzą jego tożsamość.

Zakres odpowiedzialności właściciela i banku

Od momentu zastrzeżenie przez nas karty to bank ponosi odpowiedzialność, za ewentualne transakcje wykonywane za jej pośrednictwem.

Jeśli jednak utracimy kartę, ale jej nie zastrzeżemy, to ponosimy pełną odpowiedzialność, za transakcje wykonane przy użyciu naszej karty. Chyba że bank nie zapewnił nam możliwości zastrzeżenia karty (np. w wyniku awarii infolinii) lub uniemożliwił wyłączenie opcji transakcji zbliżeniowych wykonywanych kartą. Poza tym nasza odpowiedzialność za transakcje przy użyciu karty do momentu jej zastrzeżenia jest również ograniczona:

  • do 50 euro w przypadku transakcji zbliżeniowych,
  • do 150 euro w przypadku innych transakcji.

Musimy jednak pamiętać, że te ograniczenia nie obowiązują, jeśli bank udowodni nam rażące niedbalstwo czy lekceważenie zasad bezpieczeństwa. Wówczas nie uda nam się odzyskać pieniędzy, które zostały wypłacone z naszego konta. Czym zatem jest rażące niedbalstwo? Będzie to przechowywanie numeru PIN wraz z kartą płatniczą, podawanie PIN-u osobom trzecim, zbytnie zwlekanie z zastrzeżeniem karty, a nawet utrata pieniędzy na skutek wyłudzenia naszych danych lub ataku hakerskiego.

Praktyczne wskazówki

Według dostępnych danych Polacy zastrzegają każdego dnia około 3500 kart płatniczych. I choć tylko część z nich została skradziona, to lepiej zabezpieczyć się na wypadek dostania się karty w niepowołane ręce.

Przede wszystkim nigdy nie trzymajmy PIN-u do karty w jej pobliżu (np. w portfelu, saszetce na dokumenty, torebce czy kalendarzu, który nosimy ze sobą), ani nie udostępniajmy tego numeru osobom trzecim.

Logując się do bankowości elektronicznej, zawsze sprawdźmy jej adres i upewnijmy się, że na pewno jesteśmy na stronie naszego banku. Nie klikajmy również w linki dołączone do wiadomości mailowych podesłanych z nieznanych adresów.

Dodatkowo możemy wykupić w banku ubezpieczenie karty, które gwarantuje zwrot utraconych środków. Pamiętajmy jednak, że ubezpieczenie zadziała tylko i wyłącznie wtedy, gdy bank nie udowodni nam rażącego niedbalstwa.

Po starcie karty warto również monitorować stan naszego konta, gdyż w niektórych przypadkach można płacić zastrzeżoną kartą. Dotyczy to przede wszystkim płatności zbliżeniowych do kwoty 50 zł, w sytuacji, gdy dokonywane są one w trybie offline. Wówczas pozostaje nam tylko składanie reklamacji w banku.

Podsumowanie

Utrata karty płatniczej, czy to w wyniku kradzieży, czy zgubienia, może wiązać się z negatywnymi konsekwencjami. W wyniku naszej nieuwagi możemy stracić spore pieniądze, a nasze konto może zostać po prostu wyczyszczone. Dlatego definitywnie powinniśmy skorzystać z opcji zastrzeżenia karty, jeśli tylko zorientujemy się, że nie jest ona w naszym posiadaniu. Warto zapisać sobie w telefonie numer do naszego banku lub numer uniwersalnej infolinii (+48 828 828 828), co pozwoli nam na ochronę naszych środków o dowolnej porze dnia czy nocy.

Komentarze i opinie użytkowników

Opinie nie są weryfikowane pod kątem ich pochodzenia od konsumentów, którzy używali i mają doświadczenie z danym produktem lub usługą finansową.
Bądź pierwszy, napisz opinię!