Czy wiesz, że zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach może otworzyć drzwi do wymarzonego kredytu lub pomóc ci w nawiązaniu owocnej współpracy z nowymi kontrahentami? Ten prosty dokument wydawany przez urząd skarbowy to nie tylko formalność, ale kluczowy element budowania twojej wiarygodności finansowej. Odkryj, jak szybko i sprawnie zdobyć zaświadczenie, jakie formalności trzeba spełnić, a także, dlaczego warto o nie zadbać już dziś.
Spis treści:
- Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z US?
- Jak wypełnić wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach – wzór
- Zaświadczenie o niezaleganiu US – ile się czeka?
- Ile jest ważne zaświadczenie o niezaleganiu?
- Ile kosztuje zaświadczenie o niezaleganiu?
- Podsumowanie - jak pobrać zaświadczenie o niezaleganiu w US?
Jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu z US?
Starasz się o kredyt w banku? A może nowy kontrahent, chce upewnić się, że twoja sytuacja finansowa jest dobra? Wyciąg z przelewów wychodzących z twojego konta firmowego tu nie wystarczy. Zamiast tego w obu przypadkach możesz zostać poproszony o dostarczenie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach.
Taki dokument wystawia urząd skarbowy, stwierdzając zaległość podatkową lub fakt niezalegania w podatkach. Zaświadczenie można otrzymać w związku z następującymi podatkami:
- Podatek dochodowy PIT lub CIT
- Podatek VAT od towarów i usług
- Akcyza
O zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach możesz wystąpić w 2 przypadkach:
- gdy przepisy prawa wymagają urzędowego potwierdzenia braku zalegania lub stanu zaległości podatkowych,
- aby potwierdzić brak zaległości lub stan zaległości podatkowych z uwagi na swój interes prawny.
Co ważne, zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach możesz złożyć:
- za siebie,
- za inną osobę fizyczną, o ile jesteś jej pełnomocnikiem ogólnym,
- za inny podmiot, niebędący osobę fizyczną, o ile jesteś jego pełnomocnikiem ogólnym,
- jako organizacja, jeśli jesteś użytkownikiem konta organizacji w e-US.
Możesz także starać się o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, gdy chcesz zapoznać się z sytuacją finansową inne przedsiębiorcy. Oczywiście w takim przypadku potrzebujesz jego zgody. Powinna mieć ona formę pisemną lub elektroniczną.
Z kolei, jeśli masz wspólność majątkową w małżeństwie, nie potrzebujesz zgody współmałżonka, aby otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach.
A jak uzyskać zaświadczenie o niezaleganiu w US? W tym celu musisz złożyć w urzędzie odpowiedni wniosek. Przyjrzyjmy się, jak należy go wypełnić.
Jak wypełnić wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach – wzór
Podstawą otrzymania zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach jest prawidłowo wypełniony i złożony wniosek. Przede wszystkim w takim dokumencie musisz zaznaczyć, czy zależy ci na potwierdzeniu niezalegania w podatkach, czy też na wskazaniu informacji o stanie zaległości podatkowych. Dlaczego jest to takie ważne?
Otóż jeśli złożysz wniosek o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach, a urząd zorientuje się, że zaległości jednak istnieją, możesz dostać odmowę wydania takiego zaświadczenia.
Ponadto we wniosku musisz podać następujące informacje:
- twoje dane osobowe: imię, nazwisko, adres zamieszkania,
- dane pełnomocnika, o ile został on wyznaczony do tej sprawy,
- wskazanie celu wydania zaświadczenia,
- miejsce wydania,
- liczba potrzebnych egzemplarzy wniosku.
Poza tym do wniosku musisz dołączyć potwierdzenie zapłaty opłaty skarbowej. Zawczasu dowiedź się, jak wykonać przelew do urzędu skarbowego, jeśli o zaświadczenie chcesz starać się drogą elektroniczną.
A jak wygląda zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach? W zależności od tego, o jaki dokument poprosisz, otrzymasz zaświadczenie w formie papierowej lub elektronicznej. Oba mają dokładnie taką samą moc prawną. Dodajmy, że w tym drugim przypadku zaświadczenie będzie podpisane pieczęcią Szefa KAS lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym pracownika urzędu skarbowego, który został do tego uprawniony. Co jednak ważne, jeśli wybierzesz zaświadczenie elektroniczne, musisz posługiwać się nim wyłącznie w takiej formie. Oznacza to, że jeśli będziesz chciał przekazać taki dokument do banku lub ZUS-u, musisz dostarczyć go tam w formie elektronicznej.
Zaświadczenie o niezaleganiu US – ile się czeka?
Zastanawiasz się, ile się czeka na zaświadczenie o niezaleganiu w US?
Urząd Skarbowy ma 7 dni na wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach. Jednak, jeśli złożyłeś wniosek o wydanie zaświadczenia o innym podatniku, to termin 7 dni zaczyna obowiązywać od dnia, w którym ów podatnik dostarczył zgodę do US.
Nieco szybciej załatwisz sprawę z zaświadczeniem o niezaleganiu w US w podatkach online. Zatem, jeśli zależy ci na czasie, złóż wniosek poprzez e-Urząd Skarbowy. Wówczas zaświadczenie o niezaleganiu możesz otrzymać nawet w ciągu kilku minut. Dodajmy, że jeśli chcesz dowiedzieć się, jak sprawdzić, czy urząd skarbowy rozliczył PIT, również możesz to zrobić poprzez portal e-Urząd Skarbowy, który oferuje dostęp do twoich danych podatkowych.
Ile jest ważne zaświadczenie o niezaleganiu?
Zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach jest ważne w dniu jego wydania. Dokument ten traci ważność, gdy zmieni się twoja sytuacja względem urzędu skarbowego.
Ile kosztuje zaświadczenie o niezaleganiu?
Zastanawiasz się, ile zapłacisz za zaświadczenie o niezaleganiu w podatkach? Jeśli wniosek złożysz elektroniczne poprzez portal e-Urząd Skarbowy, to nie musisz płacić opłaty skarbowej za złożony wniosek. Natomiast, jeśli wniosek złożyłeś na piśmie w urzędzie skarbowym (osobiście lub pocztą), opłata skarbowa wyniesie 21 zł. Dotyczy to 1 egzemplarza zaświadczenia. Jeśli chcesz otrzymać ich więcej, opłatę tę musisz zwielokrotnić.
Podsumowanie - jak pobrać zaświadczenie o niezaleganiu w US?
Uzyskanie zaświadczenia o niezaleganiu w US to prosty, ale ważny proces, który może znacząco wpłynąć na ocenę twojej sytuacji finansowej. Aby otrzymać takie zaświadczenie, musisz złożyć wniosek do urzędu skarbowego. Urząd ma 7 dni na wydanie dokumentu, ale jeśli złożysz wniosek online, proces ten może zająć nawet kilka minut. Dlatego też, przed złożeniem wniosku o kredyt hipoteczny, upewnij się, jakie dokumenty do kredytu hipotecznego będą potrzebne, aby przygotować się na wszelkie wymagania banku, w tym dostarczenie zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach.
Źródło:
Komentarze i opinie użytkowników