Błędy przelew – co zrobić, aby odzyskać pieniądze

Błędy przelew – co zrobić, aby odzyskać pieniądze

Wysłałeś pieniądze na niewłaściwe konto? Nie panikuj! Jeśli rachunek o podanym przez ciebie numerze nie istnieje, środki w ciągu kliku dni wrócą na twoje konto. Natomiast jeśli wykonałeś przelew do złego adresata, musisz zgłosić reklamację w swoim banku. Dzięki temu powinieneś odzyskać pieniądze w ciągu 30 dni. Przyjmy się bliżej, jak wygląda to w praktyce.

Przelewy internetowe są dziś tak proste i intuicyjne, że zlecamy je właściwie automatycznie. Jednak dosłownie chwila nieuwagi wystarczy, aby nasze środki nie dotarły do odbiorcy. Sprawdźmy zatem, co możemy zrobić, aby odzyskać pieniądze, gdy wykonamy błędy przelew. 

Czym jest błędy przelew?

O błędnym przelewie mówimy wtedy, gdy przesyłane przez nas pieniądze nie trafią na właściwe konto bankowe. I choć obecnie wcale nie jest tak łatwo się pomylić, to każdemu z nas może przytrafić się taka sytuacja. Jednak zanim przejdziemy do omówienia, co w takim przypadku możemy zrobić, przyjrzyjmy się bliżej, jakie są najczęstsze powody zlecania błędnych przelewów. Dzięki temu łatwiej nam będzie ich unikać.

Kiedy zatem mówimy o błędnym przelewie? Najczęściej jest to spowodowane tym, że:

  • wysłaliśmy pieniądze na nieistniejące konto,
  • wysłaliśmy przelew na zamknięty rachunek,
  • wysłaliśmy pieniądze na niewłaściwy rachunek (np. walutowy, a nie oszczędnościowy),
  • wysłaliśmy przelew do niewłaściwego odbiorcy. 

Przyjrzymy się bliżej każdej z tych sytuacji. Można powiedzieć, że wysłanie pieniędzy na nieistniejące konto bankowe to najmniejsze zło. Przede wszystkim systemy bankowe są tak zaprojektowane, aby takie sytuacje zdarzały się jak najrzadziej. Dlatego też nasz przelew nie zostanie wysłany, jeśli podaliśmy za krótki bądź za długi numer rachunku bankowego odbiorcy lub gdy suma kontrolna jest nieprawidłowa. Jednak nawet gdy takie zabezpieczenia zawiodą i przelew zostanie zlecony, najpewniej zostanie on automatycznie cofnięty w najbliższej sesji Elixir, a pieniądze wrócą na nasze konto. Jedyną niedogodnością jest to, że może to trochę potrwać – nawet do 2-4 dni. Natomiast gdyby okazało się, że po tym czasie środki do nas nie wróciły, musimy zgłosić się do naszego banku. 

Nieco inaczej wygląda sytuacja, jeśli wyślemy przelew na rachunek bankowy, który już nie jest aktywny. Najczęściej ma to miejsce w sytuacji, gdy zapomnimy, że dana firma zmieniła numer konta w ostatnim czasie i przesłaliśmy środki na stare dane. W takim przypadku system bankowy nie jest w stanie wychwycić błędu i przepuszcza przelew dalej. Jednak przy najbliższej sesji Elixir przelew powinien zostać cofnięty, a pieniądze zwrócone na nasze konto. Wszystko dlatego, że numery kont bankowych nie są przechodnie. Oznacza to, że gdy dana firma lub osoba zamyka rachunek bankowy, nie trafia on do innej osoby, tak jak ma to miejsce na przykład w przypadku numerów telefonów. 

Na nieco większe kłopoty natrafimy, jeśli zlecimy przelew własny na niewłaściwy rachunek. Wprawdzie w większości przypadków nie będzie to duży problem, gdyż środki natychmiast możemy przelać z powrotem na nasze konto lub od razu na poprawny rachunek. Gorzej, gdy omyłkowo zlecimy przelew jakieś sumy na nasze konto walutowe. W takim przypadku zapłacimy za przewalutowanie środków. I to nawet podwójnie, jeśli zdamy sobie sprawę z błędu i będziemy chcieli odzyskać pieniądze. Koniec końców, taki błąd może nas sporo kosztować. A co więcej, bank nie uzna naszej reklamacji, gdyż cała operacja przebiegła pomyślnie i zgodnie z naszym życzeniem. A to, że popełniliśmy błąd, wybierając docelowe konto, już banku nie interesuje.

Najbardziej stresującą sytuacją jest wysłanie przelewu na aktywne konto, ale nie do tej osoby co trzeba. Oczywiście nie powinien być to większy problem, jeśli jest to nasz znajomy. Wówczas wystarczy poprosić go o zwrot pieniędzy. Gorzej, gdy wyślemy środki do niewłaściwej firmy lub osoby, której nie znamy. Jeśli od razu zdamy sobie sprawę z pomyłki, mamy duże szanse, aby taki przelew anulować. Po prostu musimy zdążyć przed sesją wychodzącą w swoim banku. Godziny sesji wychodzących są różne w zależności od banku, ale na ogół odbywają się one 3 razy w ciągu dnia. Jeśli jednak przelew zdążył już wyjść z naszego banku, będziemy musieli złożyć reklamację.

Gdzie reklamować pomyłkowy przelew?

Załóżmy, że wysłaliśmy przelew na nieznane nam konto bankowe. Nie wiemy, kim jest osoba bądź firma, do której trafiły nasze pieniądze. Co w takim razie możemy zrobić? Jeszcze kilka lat temu sytuacja była dość skomplikowana. Wynikało to przede wszystkim z faktu, że bardzo ciężko było się dowiedzieć, kto jest właścicielem rachunku, na który dotarł nasz przelew. Banki obowiązywała  tajemnica bankowy, a nam nie pozostałyby nic innego, jak udanie się na policję. Zresztą cała procedura była skomplikowana i czasochłonna, co szczególnie przy większych sumach było problematycznie.

Na szczęście dziś sprawa wygląda zupełnie inaczej. Jeśli wyślemy błędy przelew, wystarczy zgłosić reklamację do swojego banku. A jak wygląda sama procedura takiej reklamacji? Przyjrzyjmy się temu bliżej. 

Postępowanie w ramach ustawy o usługach płatniczych

Nowelizacja ustawy o usługach płatniczych sprawiła, że klienci banków zyskali dodatkową możliwość odzyskania pieniędzy w przypadku błędnych przelewów. Dzięki temu wystarczy zgłosić się do swojego banku i to on podejmie działania mające na celu odzyskanie naszych środków. Jeśli przelew trafił na konto w naszym banku, bank zwróci się bezpośrednio do jego właściciela. Jeśli rachunek znajduje się w innym banku, nasz bank skontaktuje się z tę instytucją w naszym imieniu, aby uzyskać niezbędne informacje. Co jednak ważne, za taką usługę bank może naliczyć opłatę. 

Przyjrzymy się jednak bliżej, jak w praktyce wygląda procedura odzyskiwania pieniędzy z błędnego przelewu. 

Jak odzyskać pieniądze z przelewu i czy jest to możliwe?

Zacznijmy od tego, że reklamacje w banku należy zgłosić niezwłocznie. Możemy to zrobić osobiście w najbliższej placówce banku lub poprzez bankową infolinię. Co ważne, warto wcześniej przygotować sobie takie dane przelewu, jak:

  • datę realizacji, 
  • nasz numer konta,
  • numer rachunku, na który przelaliśmy pieniądze,
  • kwotę przelewu. 

Zasadniczo każda informacja, która pomoże zidentyfikować nasz przelew, będzie istotna.  

Skoro zgłosiliśmy już reklamację, pozostaje nam tylko czekać. Teraz do działania musi przystąpić bank. Ma on 3 dni na poinformowanie właściciela konta o naszym błędnym przelewie. Pamiętajmy, że nie każdy codziennie zagląda na swój rachunek bankowy, czy też dostaje powiadomienia o nadchodzącym przelewie. Poza tym bank musi także poinformować taką osobę o ewentualnych konsekwencjach, gdy nie będzie ona chciała dobrowolnie zwrócić naszych pieniędzy. 

Dodajmy jeszcze, że na zwrot przelewu musimy zaczekać aż do 30 dni i nie ma sposobu, aby ten czas skrócić. Możemy jedynie liczyć na dobrą wolę osoby, do której trafiły nasze pieniądze, żeby od razu wykonała przelew.

Może się jednak zdarzyć, że odbiorca błędnego przelewu będzie chciał zachować anonimowość. W takim przypadku może on zwrócić pieniądze na rachunek techniczny w banku, a bank następnie przeleje pieniądze na nasze konto. 

Zdarza się jednak, że adresat przelewu nie będzie skłonny do zwrotu naszych pieniędzy. W takim przypadku bank może udostępnić nam dane takiej osoby. Dzięki temu będziemy w stanie wystąpić do sądu z powództwem o bezpodstawne wzbogacenie. Musimy jednak pamiętać, że wykorzystanie tych danych w celach innych niż dochodzenie zwrotu błędnego przelewu może zakończyć się dla nas grzywną w wysokości do 30 000 zł.   

Jak odzyskać błędy przelew – podsumowanie

Wysłanie błędnego przelewu może przytrafić się każdemu z nas. Na szczęście dziś nie oznacza to całkowitej utraty pieniędzy. Zmiana ustawy o usługach płatniczych sprawia, że nasze środki możemy odzyskać, a nasz bank jest zobligowany do tego, żeby nam w tym pomóc. Wystarczy, że niezwłocznie złożymy reklamację w banku i zaczekamy na zwrot przelewu. Niestety, jeśli nie nastąpi to w ciągu 30 dni, będziemy zmuszeni wystąpić na drogę sądową. Dlatego mimo wszystko lepiej kilka razy sprawdzić, czy wysyłamy pieniądze na właściwe konto. Oszczędzimy sobie w ten sposób nie tylko sporo czasu, ale i nerwów.

Komentarze i opinie użytkowników

Bądź pierwszy, napisz opinię!

Polecane promocje