KPI (Key Performance Indicators) to inaczej kluczowe wskaźniki efektywności. Jest to rodzaj najważniejszych wskaźników, jakie dana organizacja stale monitoruje, aby śledzić postępy w realizacji założonego celu. Prawidłowo wyznaczone KPI, powinny być wyrażone liczbowo, co ułatwia ocenę aktualnego stanu realizacji strategii. Poza tym kluczowe wskaźniki efektywności należy osadzać w konkretnym przedziale czasowym. KPI mogą mieć charakter finansowy lub niefinansowy.
Przykładem KPI z różnych branż są m.in.:
- wypracowany zysk netto,
- ROI – stopa zwrotu z inwestycji,
- CR – wskaźnik bieżącej płynności finansowej,
- wskaźnik operacyjności wyrażany w procentach,
- PEQ – wskaźnik ceny do kapitału własnego,
- OT – terminowość dostaw (w logistyce),
- udział w rynku,
- penetracja rynku,
- poziom satysfakcji klienta,
- średni czas realizacji zamówienia.