Lubisz dostawać dodatkowe zniżki i nagrody? Przystąp do programów lojalnościowych, które organizują twoje ulubione sklepy. A najpierw sprawdź, co to jest i co dokładnie daje program lojalnościowy.
Spis treści:
Co to jest program lojalnościowy?
Program lojalnościowy ma na celu skłonienie klientów do tego, regularnie dokonywali z zakupów w danym sklepie bądź korzystali z określonej oferty. Taki system lojalnościowy przynosi korzyści zarówno klientom, jak i organizatorom. Klient, który należy do takiego programu i realizuje jego założenia, może liczyć na różnorodne nagrody, czy dodatkowe zniżki. Z kolei organizator ma większe zyski, ponieważ klienci należący do programów lojalnościowych regularnie wydają u niego pieniądze.
Programy lojalnościowe organizowane są przed różnego rodzaju sklepy, punkty usługowe, a nawet banki. Jeśli zastanawiasz się, jak zarabiać na bankach, to sprawdź, jakie programy lojalnościowe dostępne są w twoim banku. Może cię to dziwić, ale obecnie banki to nie tylko miejsca, w których gromadzisz środki i od których pożyczasz pieniądze, czy też przeciwnie, zastanawiasz się, w co inwestować i jak aktualnie wygląda kwestia lokata a konto oszczędnościowe. Banki dziś współpracują z wieloma markami, dzięki czemu możesz za ich pośrednictwem korzystać z różnych programów lojalnościowych.
Kogo obejmuje program lojalnościowy? Oczywiście osoby, które do takie programu przystąpiły i spełniają jego warunki. Niemniej jednak większość programów lojalnościowych przeznaczona jest dla osób pełnoletnich.
Jak działa program lojalnościowy?
Zasada działania programu lojalnościowego dla klientów jest bardzo prosta. Trudniejsze już jest zrozumienie, jak działa karta kredytowa i czym jest okres bezodsetkowy. Wróćmy jednak do systemów lojalnościowych.
Na początek klient musi się w takim programie zarejestrować. W tym celu należy wypełnić formularz zgłoszeniowy lub pobrać na telefon aplikację mobilną danego sklepu. W przypadku programów lojalnościowych w internecie czasem wystarczy po prostu założyć konto w sklepie internetowym bądź na platformie oferującej dostęp do takich programów.
Następnie, gdy robisz zakupy, korzystaj z danej aplikacji bądź loguj się na swoje konto w danym sklepie, aby mieć pewność, że dana transakcja zostanie zaliczona do programu lojalnościowego. A gdy spełnisz wymagania, np. uzbierasz odpowiednią liczbę punktów, wymień je na wybraną nagrodę.
Pamiętaj tylko, że w przypadku większość programów lojalnościowych nagrody możesz wybrać tylko do określonego terminu. Pilnuj zatem, aby on nie przeminął, a twoje punkty się nie przeterminowały.
Programy lojalnościowe – rodzaje
Choć większość systemów lojalnościowych dla klientów działa na podobnej zasadzie, to możesz spotkać się z różnymi rodzajami takich programów, jak np.:
- program lojalnościowy polegający na zbieraniu punktów – za każdy zakup dostajesz określoną liczbę punktów, które możesz wymieniać na nagrody rzeczowe, kupony rabatowe czy dodatkowe zniżki,
- programy oparte na poziomach – dokonując kolejnych zakupów w ramach danego programu, awansujesz na kolejny poziom, co z kolei wiąże się z bardziej cennymi nagrodami za lojalność,
- programy oparte na cashbacku – czym jest cashback? W tym przypadku jest to zwrot części pieniędzy, jakie wydałeś na dane zakupy. W zależności od sklepu cashback może wynieść od 0,5% do nawet 30-40% wydanej kwoty.
- programy oparte na grywalizacji – aby otrzymać nagrodę, musisz wykonywać różnorodne zadania,
- programy multibrandowe – łączą w sobie programy od różnych marek. W ten sposób robiąc zakupy w różnych sklepach, zbierasz np. punkty w jednym miejscu, dzięki czemu jesteś w stanie szybciej osiągać poziom wymagany do otrzymania cennej nagrody.
Poza tym są jeszcze programy hybrydowe, które łączą w sobie rozwiązania z kilku odmiennych systemów lojalnościowych.
Program lojalnościowy — przykłady korzyści
Zanim przystąpisz do danego programu lojalnościowego, sprawdź, co możesz w jego ramach otrzymać. W końcu nie ma sensu przystępować do programu, organizowanego przez sklep mieszczący się w zupełnie innej części miasta, dla bonu na zakupy o wartości 5 zł. Z takiego programu lojalnościowego możesz skorzystać w pobliskim sklepie, w którym i tak kupujesz na co dzień.
Co jednak faktycznie możesz zyskać w dobrych programach lojalnościowych? Wiele sklepów oferuje stałym klientom dodatkowe zniżki na zakupy. Jeśli masz np. aplikację danego sklepu, to zazwyczaj część produktów zostanie objęta większą promocją, z której tylko ty możesz skorzystać. Możesz także wymieniać punkty na dodatkowe kupony rabatowe, które jeszcze bardziej obniżą twój rachunek za zakupy.
Poza tym zbierając punkty, możesz wymieniać je na nagrody rzeczowe. Jeśli chodzi o programy lojalnościowe, to najsłynniejszym przykładem jest „Gang Świeżaków/Słodziaków/Bystrzaków”, organizowany przez Biedronkę. Zebrane w ramach tego programu punkty można było wymieniać na pluszaki, które podbiły serca dzieci.
O czym pamiętać, przystępując do programu lojalnościowego?
Korzystanie z programu lojalnościowego jest bardzo proste, ale jest kilka rzeczy, o których musisz pamiętać.
Przede wszystkim, pamiętaj o samym programie lojalnościowym, do którego przystąpiłeś. Kiedyś było to o tyle trudniejsze, że program lojalnościowy wymagał pokazania karty lojalnościowej przy dokonywaniu płatności. Teraz najczęściej wystarczy zeskanować aplikację mobilną lub po prostu zrobić zakupy przez taką aplikację. Niemniej jednak nie rezygnuj ze skanowania aplikacji nawet przy niewielkich zakupach.
Poza tym pilnuj ważności swoich punktów lojalnościowych. Często są one ważne przez rok od ich zdobycia, a po tym czasie przepadają. Dlatego, jeśli tylko to możliwe, zamieniaj swoje punkty na nagrody.
Do tego zwróć uwagę, do kiedy możesz odebrać nagrody w ramach takiego programu. Najczęściej dana oferta ma określony termin ważności bądź obowiązuje tylko do wyczerpania zapasów. W tym drugim przypadku obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy. Jeśli będziesz zwlekać z odbiorem nagrody, możesz ona przepaść.
I jeszcze jedno, nie daj się nabrać na fałszywą promocję, czyli korzystaj tylko ze sprawdzonych ofert.
Podsumowanie: Program lojalnościowy – co to jest?
Celem programu lojalnościowego jest zachęcenie klientów do regularnego korzystania z oferty danego sklepu lub punktu usługowego. W ten sposób zyskują obie strony. Sklep notuje większe zyski, ponieważ może liczyć na kolejne zakupy od swoich klientów. Z kolei klienci otrzymują dodatkowe zniżki, kupony rabatowe, nagrody, a nawet zwrot części środków tylko za to, że regularnie robią zakupy w danym sklepie. Jak stworzyć taki program lojalnościowy? Obecnie w tym celu najczęściej wykorzystuje się aplikacje, w których automatycznie zliczane są punkty, jakie otrzymuje uczestnik programu za swoje zakupy. Jeśli regularnie robisz zakupy w danym sklepie internetowym lub stacjonarnym, zorientuj się, czy nie prowadzi on programu lojalnościowego. Dzięki temu zyskasz dodatkowe bonusy tylko za to, że robisz zakupy.
Komentarze i opinie użytkowników