Bilans to zestawienie aktywów i pasywów przedsiębiorstwa, które przygotowywane jest na początek i koniec danego okresu sprawozdawczego. Bilans stanowi obowiązkowy element sprawozdania finansowego, które sporządzane jest przez organizacje, prowadzące księgowość według zasad tzw. pełnej rachunkowości. Bilans w przeciwieństwie do rachunku zysków i strat jest statyczny i przedstawia stan majątku jednostki, który jest aktualny w dniu sporządzania bilansu.
W bilansie po stronie aktywów należy ująć:
- aktywa trwałe (składniki rzeczowe, składniki finansowe, składniki niematerialne),
- aktywa bieżące.
W bilansie po stronie pasywów należy ująć:
- zobowiązania bieżące,
- zobowiązania długoterminowe,
- kapitały własne.
Bilans przedsiębiorstwa musi być zrównoważony, czyli sumy aktywów i pasywów powinny być sobie równe.
Dzięki danym zawartym w bilansie można obliczyć wskaźniki takie jak m.in.: stopień płynności finansowej przedsiębiorstwa czy jego rentowność.