Biała Lista Podatników VAT czyli przygotuj się na zmiany

Biała Lista Podatników VAT czyli przygotuj się na zmiany

Polski ustawodawca usilnie walczy z wyłudzeniami podatku VAT, co dość mocno odczują niemal wszyscy przedsiębiorcy już w styczniu 2020 roku. Wraz z nadejściem nowego roku faktury opiewające na kwotę minimum 15 000 złotych brutto będą musiały być opłacane poprzez przelew bankowy. Co ważniejsze, nie ma znaczenia czy jesteś wystawcą faktury czy jej odbiorcą, ponieważ każda ze stron zobowiązana jest do przestrzegania nowych przepisów.

Sprawdź swoje konto!

Prowadzisz własną firmę, masz konto firmowe i terminowo regulujesz swoje zobowiązania. Aktualnie proces sprzedaży i zakupy towarów i usług jest prosty i właściwie niemal automatyczny.

Jeżeli sprzedajesz produkty lub usługi, to Ty (lub ktoś z Twoich pracowników) wystawiasz dla kontrahenta odpowiedni dokument (fakturę), na którym widnieje numer konta do wpłaty należności z tytułu wystawionej faktury. Jeżeli to Ty kupujesz towary i/lub usługi, zapewne sprawdzasz, czy kwota widniejąca na fakturze zgodna jest z wcześniejszymi ustaleniami i czy dostarczone produkty są tymi, które w rzeczywistości zamówiłeś. Od stycznia 2020 roku sporo się w tym zakresie zmieni.

Przede wszystkim jako wystawca faktur musisz zadbać o to, aby Twój firmowy numer konta znalazł się na tzw. „Białej Liście Podatników”. W przeciwnym razie Twoi kontrahenci prawdopodobnie nie dokonają płatności, gdy kwota faktury będzie wynosiła minimum 15 000 złotych brutto. Co więcej, ich zachowanie będzie całkowicie zgodne z obowiązującym prawem. 

Będąc odbiorcom produktów i/lub usług, musisz sprawdzić, czy numer rachunku wskazany na fakturze od dostawcy znajduje się na „Białej Liście Podatników”. Taki proces weryfikacyjny możesz przeprowadzić korzystając z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub poprzez stronę: 

https://www.podatki.gov.pl/wykaz-podatnikow-vat-wyszukiwarka

Co to jest „Biała Lista Podatników”?

Nowe narzędzie do weryfikacji kontrahentów pojawiło się w polskim systemie już we wrześniu 2019 roku. W rzeczywistości to wykaz informacji o podatnikach VAT, który ma na celu ułatwienie szybkiego i wiarygodnego sprawdzania kontrahentów. „Biała Lista Podatników” zastąpiła wcześniejszą listę podatników VAT: zarejestrowanych i niezarejestrowanych oraz wykreślonych i przywróconych do rejestru VAT.

Korzystając z „Białej Listy Podatników” możesz m.in.:

  • ustalić, czy kontrahent jest czynnym płatnikiem VAT;
  • sprawdzić podstawy prawne decyzji o odmówieniu rejestracji kontrahenta, wykreśleniu go z rejestru lub przywróceniu statusu zarejestrowanego podatnika VAT;
  • potwierdzić numer rachunku bankowego, jaki wskazano na fakturze VAT.

Nowe obowiązki i potencjalne sankcje

Powinieneś pamiętać o tym, że korzystanie z „Białej Listy Podatników” nie jest opcjonalne. Jako płatnik zobowiązany jesteś do tego, aby sprawdzić swojego kontrahenta. W przeciwnym razie ciążyć będą na Tobie potencjalne sankcje.

Jeżeli po 1 stycznia 2020 roku płatności za fakturę o wartości minimum 15 000 złotych dokonasz w sposób inny niż poprzez przelew na rachunek wpisany na „Białą Listę Podatników”, musisz liczyć się z tym, że:

  • nieprawidłowo uregulowana faktura nie będzie mogła być zaliczona do kosztów uzyskania przychodów;
  • staniesz się solidarnie odpowiedzialny wraz z wystawcą faktury, w sytuacji braku prawidłowego rozliczenia sprzedaży.

Nie warto wobec tego ryzykować spotkań z urzędnikami i lepiej już dziś zacznij uważnie sprawdzać swoich kontrahentów. Pamiętaj jednak o tym, że jeśli omyłkowo dokonasz wpłaty na rachunek spoza listy, to możesz uniknąć sankcji, jeżeli najpóźniej w ciągu 3 dni od realizacji przelewu poinformujesz o tym naczelnika urzędu skarbowego, właściwego dla sprzedawcy.

Ranking kont firmowych
Konto
0 / 12 zł
Karta
0 / 8 zł
Bankomaty
0 / 2% min. 5 zł
Przelew internetowy
0 / 1,5 zł
Przelew do ZUS i US
0 zł
Przeznaczenie konta dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą dla firm z uproszczoną rachunkowością dla wspólnot mieszkaniowych i zarządów wspólnot dla fundacji i stowarzyszeń
Cechy konta
  • tanie i nowoczesne konto firmowe,
  • funkcjonalna aplikacja mobilna PeoPay,
  • atrakcyjny program rabatowy Galeria Rabatów dla firm,
  • możliwość uruchomienia bezpłatnego konta pomocniczego prowadzonego w 20 walutach.
Aplikacja mobilna Tak
Promocje
Opłata za otwarcie konta

0 zł

Miesięczna opłata za prowadzenie konta

Opłata wynosi: 12 zł, ale można jej uniknąć, jeżeli w miesiącu spełniono jeden z warunków:

  • uzyskano wpływy na konto (minimum 2000 złotych),
  • wykonano przelew do ZUS lub US (lub inne podatkowe),
  • rozliczono na rachunku co najmniej 1 transakcję zrealizowaną za pomocą terminala płatniczego (wydanego przez Bank Pekao S.A.),
  • zrealizowana została płatność na rzecz Pekao Leasing,
  • wykonana została co najmniej 1 transakcja wymiany walut w Banku Pekao S.A.
Typ karty płatniczej
  • karta wielowalutowa Mastercard Business
  • karta Visa Business
Funkcjonalności karty
  • płatności telefonem – wystarczy podpiąć kartę do Google Pay lub Apple Pay,
  • płatności internetowe,
  • Cashback (wypłata gotówki podczas zakupów w sklepie),
  • możliwość ustawienia indywidualnych limitów – wypłacenia gotówki,
  • płatności w sklepach stacjonarnych oraz internetowych.
Opłata za wydanie karty

0 zł

Miesięczna opłata za kartę

8 zł

Opłaty możesz uniknąć, jeżeli w danym miesiącu wykonasz płatności na kwotę minimum 500 zł.
Płatności mobilne
Wypłata gotówki w bankomatach w Polsce
  • 0 zł za wypłaty w bankomatach Banku Pekao S.A.
  • 2 bezpłatne wypłaty w miesiącu w innych bankomatach
  • kolejne wypłaty - 2%, min. 5 zł (limit łączy się z limitem wypłat zagranicznych)
Wypłata gotówki w bankomatach za granicą
  • 2 bezpłatne wypłaty w miesiącu w innych bankomatach
  • kolejne wypłaty - 2%, min. 5 zł
Wpłata gotówki we wpłatomacie
  • 0 zł - we wpłatomatach Banku Pekao S.A. do 100 tys. zł miesięcznie
  • 0,2% - we wpłatomatach Banku Pekao S.A. powyżej 100 tys. zł miesięcznie
Przelew internetowy
  • 0 zł - przelewy wewnętrzne na rachunek prowadzony w Banku w złotych 
  • 0 zł - 15 przelewów do innych banków w miesiącu, każdy kolejny 1,50 zł (limit łączny z limitem bezpłatnych przelewów SEPA oraz zleceń stałych)
  • 0 zł za przelewy w aplikacji PeoPay
  • 0 zł za przelewy do ZUS i US  
Przelew do ZUS i US

0 zł

Przelew natychmiastowy

10 zł

Przelew europejski SEPA

0 zł za 15 przelewów w miesiącu, każdy kolejny 1,50 zł

Przelew zagraniczny SWIFT
  • 0,25% min 30,00 zł max 120,00 zł (tryb zwykły)
  • 0,25% min 80,00 zł max 170,00 zł (tryb pilny)
  • 0,25% min 110,00 zł max 200,00 zł (tryb ekspres)
Zlecenie stałe

0 zł za pakiet 15 przelewów w miesiącu, każdy kolejny przelew 1,50 zł

Polecenie zapłaty

0 zł

Dane adresoweul. Grzybowska 53/57, 00-844 Warszawa
Telefon+48 22 59 12 232 lub 801 365 365
NIP526-000-68-41
Ukryj szczegóły
Konto
0 zł
Karta
0 zł
Bankomaty
0 zł
Przelew internetowy
0 zł
Przelew do ZUS i US
0 zł
Przeznaczenie konta

jednoosobowa działalność gospodarcza

Cechy konta
  • brak opłat za konto, kartę, bankomaty i przelewy w ramach promocji
  • dostęp do portalu Santander Trade
  • dostęp do kont walutowych i lokat
  • eKsięgowość - platforma do prowadzenia samodzielnej księgowości lub ze wsparciem dedykowanegoksięgowego
  • mPOS - mobilny terminal płatniczy w ramach Programu PolskaBezgotówkowa
Aplikacja mobilna Tak
Promocje
Opłata za otwarcie konta

0 zł

Miesięczna opłata za prowadzenie konta

0 zł

Typ karty płatniczej
  • Visa Business Electron
  • MasterCard Business Debit
Funkcjonalności karty
  • realizacja płatności zbliżeniowych
  • realizacja płatności internetowych
Opłata za wydanie karty

0 zł

Miesięczna opłata za kartę

0 zł - w ramach aktualnej promocji.

7 zł poza promocją.

Płatności mobilne
Wypłata gotówki w bankomatach w Polsce

0 zł - w ramach aktualnej promocji.

Standardowy cennik:

  • 0 zł – w bankomatach Santander Bank Polska
  • 3,5%, min. 5 zł – w pozostałych bankomatach
  • 0 zł – Blikiem ze wszystkich bankomatów
Wypłata gotówki w bankomatach za granicą

0 zł - w ramach aktualnej promocji.

Standardowy cennik:

  • 3,5%, min. 5 zł – wypłata w strefie EOG
  • 4%, min. 10 zł – w pozostałych bankomatach
Wpłata gotówki we wpłatomacie

0 zł - we wpłatomatach Santander

Przelew internetowy

0 zł

Przelew do ZUS i US

0 zł

Przelew natychmiastowy
  • 0 zł - pierwsze 10 przelewów BlueCash w miesiącu
  • 10 zł - każdy kolejny przelew BlueCash i Express Elixir
Przelew europejski SEPA

0 zł

Przelew zagraniczny SWIFT

0,25%, min. 25 zł maks. 200 zł

Zlecenie stałe

0 zł

Polecenie zapłaty

0 zł

Dane adresoweAl. Jana Pawła II 17, 00-854 Warszawa
Telefon1 9999 lub +48 61 81 1 9999
NIP896-000-56-73
Ukryj szczegóły
3Konta, promocje i opinie w Credit Agricole

Konto Biznes w Credit Agricole

1063 osoby wybrały tę ofertę
Konto
0 / 15 zł
Karta
0 / 9 zł
Bankomaty
0 zł / 3%, min. 5 zł
Przelew internetowy
0 / 1,20 zł
Przelew do ZUS i US
0 zł
Przeznaczenie konta
  • jednoosobowa działalność gospodarcza
  • spółka cywilna
  • rolnicy
Cechy konta
  • konto dostępne w trzech pakietach;
  • możliwość korzystania z bezwarunkowo darmowego konta przez rok;
  • bogaty wybór produktów kredytowych;
  • możliwość korzystania ze wsparcia osobistego doradcy (przy wariantach Sonata Biznes oraz Symfonia Biznes);
  • możliwość negocjowania wysokości opłat (tylko przy Koncie Symfonia Biznes).
Aplikacja mobilna Tak
Promocje
Opłata za otwarcie konta

0 zł

Miesięczna opłata za prowadzenie konta

15 zł – Konto Solista Biznes (0 zł przy realizacji przelewu do ZUS lub wpływach na poziomie min. 3 tys. zł);

Typ karty płatniczej

Visa Business Debit

Funkcjonalności karty
  • płatności zbliżeniowe
  • możliwość podłączenia do aplikacji Google Pay, Apple Pay, Garmin Pay oraz Fitbit Pay
  • płatności internetowe
Opłata za wydanie karty

0 zł

Miesięczna opłata za kartę

9 zł za kartę do Konta Solista Biznes;

opłaty można uniknąć opłaty, przy realizacji warunków zniesienia opłaty za prowadzenie konta
Płatności mobilne
Xiaomi Pay
Wypłata gotówki w bankomatach w Polsce
  • 0 złotych za wypłaty z bankomatów sieci własnej oraz bankomatów Santander Bank Polska S.A.
  • 3%, min. 5 zł za wypłaty z pozostałych bankomatów
Wypłata gotówki w bankomatach za granicą
  • 3%, min. 5 zł jeżeli transakcja realizowana jest w EUR
  • 4%, min. 10 zł za wypłaty realizowane w pozostałych walutach
Wpłata gotówki we wpłatomacie

0 zł - we wpłatomatach Credit Agricole

Przelew internetowy
  • 0 zł – za przelewy między rachunkami
  • 1,20 zł – za przelewy w bankowości internetowej
Przelew do ZUS i US

0 zł

Przelew natychmiastowy

15 zł – w pakiecie Solista Biznes oraz Sonata Biznes (możliwość wykupienia abonamentu „Przelewy ekspresowe” za 40 zł)

Przelew europejski SEPA

1,20 zł – za przelewy w bankowości internetowej

Przelew zagraniczny SWIFT

0,25%, min. 40 zł max. 250 zł

Zlecenie stałe

0 zł

Polecenie zapłaty

0 zł

Dane adresoweul. Legnicka 48 bud. C-D, 54-202 Wrocław
Telefon19 019 lub +48 71 35 49 009
NIP657-008-22-74
Ukryj szczegóły

Bądź widoczny na „Białej Liście Podatników”

Prowadząc firmę już teraz możesz sprawdzić swoje dane widoczne na „Białej Liście Podatników”. W większości przypadków numer konta firmowego powinien być automatycznie przypisany do profilu danej firmy. Jeżeli nie ma tam informacji o Twoim koncie firmowym, koniecznie sprawdź:

  1. Czy posiadasz konto firmowe? Jeżeli nie, załóż konto firmowe w wybranym banku.
  2. Czy zgłosiłeś nowy/zmieniony numer rachunku firmowego we właściwym dla siebie Urzędzie Skarbowym? Jeżeli nie, zrób to niezwłocznie, aby Twój numer konta stał się widoczny na „Białej Liście Podatników”.
  3. Czy Twój bank przekazał informacje o uruchomionym rachunku do STIR? Jest to proces automatyczny, wobec tego konieczne będzie skontaktowanie się ze swoim bankiem, w celu wyjaśnienia sytuacji. 

Zgłoszenie numeru rachunku formowego można przeprowadzić w różny sposób, w zależności od tego, w jakiej formie prowadzona jest działalność:

  • w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej złożyć dokumenty z aktualizacją CEIDG we właściwym Urzędzie Gminy lub poprzez stronę internetową (jeżeli posiadasz tzw. profil zaufany):
  • jeżeli Twoja firma działa w formie spółki cywilnej, konieczne będzie złożenie dokumentu NIP-2;
  • w przypadku spółek posiadających wpis w KRS konieczne będzie złożenie dokumentu NIP-8.

Podsumowując, aktualnie „Biała Lista Podatników” to narzędzie ułatwiające wersyfikację kontrahentów, dzięki której można sprawdzić, czy dana firma jest czynnym podatnikiem VAT. Już za chwilę korzystanie z tego rejestru stanie się niezbędnym elementem działalności wielu polskich firm. Jeżeli nie chcesz ryzykować potencjalnymi sankcjami, koniecznie już dziś zapoznaj się z tematem i mechanizmem działania „Białej Listy Podatników”.

Komentarze i opinie użytkowników

Opinie nie są weryfikowane pod kątem ich pochodzenia od konsumentów, którzy używali i mają doświadczenie z danym produktem lub usługą finansową.
Bądź pierwszy, napisz opinię!