Zmiana nazwiska po ślubie - gdzie zgłosić, jakie dokumenty wymienić?

Zmiana nazwiska po ślubie - gdzie zgłosić, jakie dokumenty wymienić?

Ślub to jeden z najważniejszych momentów w życiu, ale jeśli decydujesz się na zmianę nazwiska, czeka cię także kilka dodatkowych formalności. Sprawdź, gdzie należy zgłosić zmianę nazwiska, jakie dokumenty trzeba wymienić, jak zmienić nazwisko w banku i innych instytucjach oraz czy można zmienić nazwisko w banku przez internet.

Zmiana nazwiska – gdzie zgłosić?

Należysz do osób, które po ślubie decydują się na zmianę nazwiska? Choć formalnie nie jest to skomplikowany proces, wymaga zgłoszenia w odpowiednich instytucjach oraz wymiany kluczowych dokumentów. Zacznijmy od tego, gdzie trzeba zgłosić zmianę nazwiska po ślubie.

Przede wszystkim musisz poinformować o tym urzędnika w urzędzie stanu cywilnego lub duchownego, który udziela wam ślubu konkordatowego. W takim przypadku zmiana nazwiska po ślubie następuje automatycznie po zawarciu związku małżeńskiego i nie wymaga składania dodatkowych dokumentów. Dodajmy, że przy okazji jako przyszli małżonkowie decydujecie, jakie nazwisko lub nazwiska będą nosiły wasze przyszłe dzieci.

Bezpośrednio po zawarciu małżeństwa przygotowywany jest akt małżeństwa. W przypadku ślubu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego wydaje małżonkom odpis skróconego aktu małżeństwa, który potwierdza zmianę nazwiska. Taki dokument wydawany jest od razu po ceremonii lub w najbliższym dniu roboczym. Z kolei przy ślubie konkordatowym duchowny ma obowiązek przesłania do właściwego urzędu stanu cywilnego oświadczenie małżonków o woli zawarcia małżeństwa. Ma na to 5 dni od dnia ślubu. Następnie kierownik urzędu stanu cywilnego przygotowuje odpis aktu małżeństwa, który następnie wysyłany jest małżonków w ciągu 14 dni.

Dlaczego akt małżeństwa jest taki ważny? Po prostu stanowi on podstawę do wymiany dokumentów po ślubie. Jednak zanim przejdziemy do tego, jakie dokumenty należy zmienić po ślubie, dodajmy, że o zmianie nazwiska trzeba poinformować:

  • Bank, w którym posiadasz konto osobiste, konto firmowe, karty kredytowe, czy kredyt – tego typu produkty bankowe powiązanie są z danymi osobowymi, dlatego też zmieniając nazwisko, musisz poinformować o tym bank i inne instytucje finansowe. Zmiana nazwiska po ślubie w banku jest bezpłatna, ale może wiązać się z koniecznością wymiany kart płatniczych oraz aktualizacji umów kredytowych czy ubezpieczeniowych.
  • Urząd skarbowy - zmiana nazwiska musi być również zgłoszona w urzędzie skarbowym, aby zaktualizować dane w rejestrach podatkowych. Nie wymaga to składania odrębnego wniosku, ponieważ urząd automatycznie aktualizuje dane na podstawie nowego dowodu osobistego.
  • ZUS i NFZ - osoby zatrudnione na umowie o pracę lub prowadzące działalność gospodarczą powinny zgłosić zmianę nazwiska do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Narodowego Funduszu Zdrowia. Co jednak ważne, w przypadku pracowników formalności zazwyczaj załatwia pracodawca.
  • Pracodawca - jeśli pracujesz, musisz zgłosić zmianę nazwiska w dziale kadr swojego zakładu pracy.
  • Uczelnia - osoby studiujące powinny poinformować o zmianie nazwiska swoją uczelnię.
  • Firma ubezpieczeniowa - jeśli posiadasz polisę ubezpieczeniową, musisz zgłosić nowe nazwisko do firmy ubezpieczeniowej.
  • Inne instytucje – zmianę nazwiska musisz zgłosić w spółdzielni, firmie telekomunikacyjnej, u dostawcy energii, internetu oraz u innych usługodawców.
  • ePUAP – jeśli posiadasz profil zaufany, po ślubie zmień dane na aktualne.

Jakie dokumenty wymienić po ślubie?

Zmieniasz nazwisko po ślubie? Będziesz musiała wymienić wielu dokumentów, aby znajdowały się na nich poprawne dane. Oto najważniejsze dokumenty, które wymagają aktualizacji po ślubie:

  • dowód osobisty,
  • paszport,
  • prawo jazdy,
  • dowód rejestracyjny,
  • księgi wieczyste i akty notarialne,
  • karty lojalnościowe i członkowskie.

Wymiana dowodu osobistego po ślubie

Dowód osobisty to podstawowy dokument tożsamości, dlatego też po ślubie powinien być wymieniony w pierwszej kolejności. Wniosek o nowy dowód składa się w dowolnym urzędzie miasta lub gminy, bez względu na adres zameldowania. Natomiast jeśli posiadasz profil zaufany, kwalifikowany certyfikat podpisu elektronicznego lub certyfikat podpisu osobistego, wniosek o nowy dowód możesz złożyć przez internet. Pamiętaj tylko, że gotowy dokument będziesz musiała odebrać osobiście w urzędzie, w którym złożyłaś swój wniosek. Weź ze sobą dotychczasowy dokument. Co ważne, złożenie wniosku i wymiana dokumentu po zmianie nazwiska po ślubie są bezpłatne. 

Paszport po zmianie nazwiska

Jeśli masz paszport, również musisz go wymienić po zmianie nazwiska po ślubie. Wniosek o nowy paszport składa się w punkcie paszportowym, a koszt wymiany to 140 zł. Nowy dokument będzie gotowy do odbioru w ciągu 30 dni.

Zmiana nazwiska po ślubie prawo jazdy

Jeśli zmieniłaś nazwisko po ślubie, musisz wymienić również prawo jazdy. W tym celu wypełnij wniosek o wydanie prawa jazdy i zgłoś się do starostwa powiatu lub urzędu miasta. Wniosek możesz także przesłać pocztą. Musisz mieć ze sobą nowy dowód osobisty, aktualne zdjęcie i orzeczenie lekarskie. Do tego będziesz musiała uiścić opłatę w wysokości 100 zł. Na wydanie nowego prawa jazdy będziesz musiała zaczekać do 9 dni roboczych. Nowe prawo jazdy możesz odebrać osobiście lub poprosić, aby zostało ono wysłane do ciebie pocztą.

Wymiana dowodu rejestracyjnego po zmianie nazwiska

A co jeśli jesteś właścicielką lub współwłaścicielką samochodu, lub innego pojazdu? Skoro twoje stare nazwisko widnieje na dowodzie rejestracyjnym, to i ten dokument będziesz musiała wymienić. Zrobisz to w urzędzie miasta. Do wniosku musisz dołączyć kopię dotychczasowego dowodu rejestracyjnego, kartę pojazdu oraz nowy dowód osobisty lub odpis aktu małżeństwa. Do tego należy wnieść odpowiednią opłatę. Nowy dowód rejestracyjny powinien być gotowy w ciągu 30 dni. 

Księgi wieczyste i akty notarialne

Jeśli posiadasz nieruchomość na swoje nazwisko, powinnaś zgłosić zmianę nazwiska do wydziału ksiąg wieczystych w sądzie rejonowym. W przypadku posiadania aktów notarialnych (np. pełnomocnictw, testamentów), warto również je zaktualizować.

Karty lojalnościowe i członkowskie

Choć to mniej istotne, warto również zaktualizować karty lojalnościowe, członkostwa w organizacjach czy programy partnerskie, które mogą wymagać zgodności nazwiska z dokumentem tożsamości.

Co ważne, w wielu przypadkach będziesz mogła zgłosić zmianę nazwiska przez internet.

Ile czasu na zmianę dokumentów po ślubie?

Jak widzisz, po zmianie nazwiska po ślubie czeka cię sporo formalności związanych z wydawaniem nowych dokumentów. Część z nich jest dosyć pilna i stanowi podstawę wymiany kolejnych dokumentów. Dotyczy to przede wszystkim twojego dowodu osobistego. Ile jest ważny dowód po ślubie i ile masz czasu na wymianę poszczególnych dokumentów?

Dowód osobisty

Na zmianę nazwiska na dowodzie osobistym, a co za tym idzie, na wymianę tego dokumentu, masz 3 miesiące od dnia ślubu. Jednocześnie twój stary dowód osobisty straci ważność po 120 dniach od dnia dokonania zmian w rejestrze PESEL, nawet jeśli nie złożysz wniosku o zmianę dowodu.

Paszport

W przypadku paszportu masz 30 dni na zmianę dokumentu, licząc od zmiany nazwiska, czyli sporządzenia aktu małżeństwa. Z kolei twój stary paszport będzie ważny przez 60 dni od dnia ślubu, a po tym czasie straci ważność.

Prawo jazdy i dowód rejestracyjny

W przypadku prawa jazdy masz 30 dni od otrzymania nowego dowodu osobistego na wymianę dokumentu. Również 30 dni masz na zmianę dowodu rejestracyjnego. Okres ten również należy liczyć od dnia wydania nowego dowodu osobistego.     

Podsumowanie: Zmiana nazwiska po ślubie – nowy dowód, paszport i inne dokumenty

Zmiana nazwiska po ślubie wiąże się z koniecznością aktualizacji danych w wielu instytucjach i dokumentach. Należy zgłosić ją w urzędzie stanu cywilnego (samodzielnie lub poprzez duchownego udzielającego ślubu konkordatowego), a następnie poinformować pracodawcę, bank, ZUS oraz inne urzędy. Wymianie podlegają kluczowe dokumenty, takie jak dowód osobisty, paszport, prawo jazdy oraz dokumenty bankowe. Warto pamiętać, że na dokonanie zmian obowiązują określone terminy, a niektóre formalności mogą wymagać dodatkowych zaświadczeń. Odpowiednie zaplanowanie całego procesu pozwoli uniknąć problemów i zapewni sprawne przejście przez wszystkie procedury.

Źródła:

Komentarze i opinie użytkowników

Opinie nie są weryfikowane pod kątem ich pochodzenia od konsumentów, którzy używali i mają doświadczenie z danym produktem lub usługą finansową.
Bądź pierwszy, napisz opinię!