Nowa aplikacja, nowe i ujednolicone regulaminy usług i produktów mBanku, zmiana sposobu uwierzytelniania transakcji bankowych i wyraźne zapisy dotyczące bezpiecznego użytkowania kont i kart płatniczych. Tak w skrócie wyglądają zmiany, jakie w mBanku pojawią się już 14 września 2019 roku.
Spis treści:
Nie zdążyliśmy doczekać momentu wdrożenia zmian w zakresie opłat i prowizji związanych z usługami i produktami mBanku, a tymczasem bank zapowiada kolejne zmiany. Spokojnie. Tym razem to zmiany zdecydowanie na korzyść klientów. Będzie bezpieczniej i bardziej nowocześnie. Za korzystne zmiany można również uznać ujednolicone regulaminy korzystania z usług i produktów banku. A czy Ty wiesz już, o jakich zmianach informuje nas mBank?
W komunikacie prasowym dostępnym na stronie internetowej mBanku możemy przeczytać o tym, że już 14 września 2019 roku czekają nas kolejne zmiany. Jak utrzymuje sam bank, to przełomowa data dla nas wszystkich. Wynika to przede wszystkim z tego, że zmiany podyktowane są przyjęciem dyrektywy PSD2, która nie tylko rewolucjonizuje, ale i ujednolica rynek bankowości europejskiej.
Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE to efekt dążenia do integracji płatności detalicznych na terenie Unii Europejskiej.
W oparciu o najnowszą dyrektywę do usług bankowych wprowadza się m.in.:
- nowe zasady ochrony i bezpieczeństwa transakcji (tzw. silne uwierzytelnienie),
- nowe prawa dla klientów bankowych (w tym skrócony czas rozpatrywania reklamacji z 30 dni kalendarzowych do 15 dni roboczych, z możliwością wydłużenia tego czasu do 35 dni roboczych w skomplikowanych sprawach),
- nowy typ dostawców usług płatniczych,
- nowe formy realizacji transakcji płatniczych.
Co się zmieni?
Przejdźmy jednak do konkretów. Lista zmian wprowadzanych z dniem 14 września 2019 roku jest dość długa i można ją w całości przestudiować w „Szczegółowym wykazie zmian w dokumentach”.
Do najważniejszych zmian zaliczyć można:
- Zmiany w sposobie logowania się do systemu bankowości internetowej oraz w zakresie realizacji transakcji płatniczych – od 14 września 2019 roku poza loginem i hasłem będziesz musiał posługiwać się kodem SMS lub przeprowadzić autoryzację mobilną (jest to tzw. silnie uwierzytelnienie).
- Wycofanie jednorazowych haseł TAN (w formie papierowej listy) – od 14 września 2019 roku jedyną formą zatwierdzania operacji będzie kod SMS lub mobilna autoryzacja w aplikacji mobilnej. Jeżeli nadal korzystasz z TAN, koniecznie zmień w ustawieniach sposób autoryzacji transakcji.
- Ograniczona odpowiedzialność klienta za transakcje nieautoryzowane – w przypadku utraty lub kradzieży kart płatniczych (zgłoszonych w banku), od 14 września 2019 roku klient odpowiada jedynie za zrealizowane transakcje do równowartości 50 euro (dotychczas 150 euro). Co więcej, jeżeli posiadasz kartę kredytową i to ona zostanie skradziona lub zagubiona, bank przejmuje na siebie odpowiedzialność już od pierwszej transakcji.
- Poprawa kontroli transakcji obsługiwanych kartą – od 14 września 2019 roku, w trakcie zatwierdzania transakcji związanych z np. rezerwacją obiektów noclegowych, musisz otrzymać pełną informację o rzeczywistej kwocie blokowanych środków. Nigdy więcej niespodziewanych kosztów, gdy planujesz np. wakacyjny urlop.
- Zmiana zasad naliczania opłat za przelewy zagraniczne – od teraz za wszystkie przelewy do krajów w Europejskim Obszarze Gospodarczym zapłacisz według opcji kosztów SHA (koszt dzielony na Ciebie i odbiorcę przelewu), a za przelewy pozaunijne według SHA lub OUR (Ty płacisz za realizację przelewu).
- mBank API – nowy mechanizm, który pozwoli Ci w jednej aplikacji połączyć dane kilka rachunków bankowych, nawet jeśli prowadzone są one w różnych bankach. API daje więc jeszcze więcej możliwości i zwiększa swobodę zarządzania własnym budżetem.
- Nowa aplikacja mobilna – wprowadzane zmiany w zakresie poprawy bezpieczeństwa uwierzytelniania transakcji wymagają wdrożenia również nowej, lepszej wersji aplikacji mobilnej, która będzie zgoda z wymogami zapisanymi w Dyrektywie PSD2.
- Prośba o przelew BLIK – nie będziesz już musiał dyktować swoich danych znajomemu, gdy zechcesz pożyczyć od niego kilka złotych lub będziesz oczekiwać na zwrot pożyczonych środków. W prosty sposób zdefiniujesz nadawcę przelewu, kwotę oraz tytuł płatności. Jeżeli Twój znajomy zaakceptuje zaproponowaną płatność, wówczas środki znajdą się na Twoim koncie.
- Konto osobiste tylko dla osób fizycznych – od teraz koniec z wykorzystywaniem rachunku osobistego do celów związanych z działalnością gospodarcza. Co to dokładnie oznacza? Zapewne mBank jeszcze zdąży tę kwestię dokładnie wyjaśnić w odrębnym komunikacie lub regulaminie.
- Znika eKonto standard – mBank rezygnuje z prowadzenia tego typu rachunków. Istnieje możliwość wymiany na inne, dostępne w bieżącej ofercie.
- Dwie nowe karty w ofercie Visa Pionowa i Mastercard Pionowa – więcej informacji pojawi się już niebawem w ofercie banku.
- eKonto Junior – jeżeli masz dziecko i chcesz, aby korzystało z rachunku osobistego, to w ofercie mBanku możesz wybrać rachunek dla najmłodszych dostępny z nowymi kartami: VISA Junior i Mastercard Opaska Junior.
- Ujednolicone regulaminy – nie musisz już wertować dziesiątek stron różnych regulaminów przygotowanych dla różnych produktów i usług, od 14 września 2019 roku wszystkie najważniejsze informacje o produktach i usługach bankowych znajdziesz m.in. w „Regulaminie obsługi klientów w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.” oraz w „Regulaminie rachunków dla osób fizycznych i klientów Private Banking w ramach bankowości detalicznej mBanku S.A.”.
Co możesz zrobić?
W przypadku, gdy nie masz żadnych zastrzeżeń, a zapowiadane zmiany nie wywołują w Tobie potrzeby zgłoszenia sprzeciwu, nie musisz podejmować żadnych działań. Brak Twojej aktywności w tym zakresie traktowany jest jako zgoda. Jeżeli jednak zapowiadane przez mBank zmiany w jakikolwiek sposób Ci przeszkadzają, możesz:
- złożyć sprzeciw, który spowoduje wygaśnięcie umów zawartych z bankiem z dniem 13 września 2019 roku,
- wypowiedzieć umowę, bez ponoszenia konsekwencji finansowych.
Zapowiadane zmiany zdecydowanie zrewolucjonizują rynek usług bankowości internetowej i mobilnej mBanku. Biorąc pod uwagę to, że jednak coraz więcej klientów decyduje się na korzystanie z usług w tej nowocześniejszej formie, nie powinny one stanowić większego problemu.
Zalety zmian:
- ujednolicone regulaminy dla wszystkich produktów i usług detalicznych,
- zmniejszenie odpowiedzialności klienta w przypadku utraty kart płatniczych,
- wdrożenie nowych metod realizacji płatności,
- zwiększenie zabezpieczenia w zakresie bankowości internetowej i mobilnej.
Wady zmian:
- wydłużony czas logowania się do systemu bankowości internetowej (nie wystarczy już login i hasło, a tym samym zawsze trzeba mieć przy sobie telefon),
- konieczność pobrania aktualizacji aplikacji mobilnej.
Komentarze i opinie użytkowników