Crowdsourcing to proces polegający na outsourcingu zadań, które zazwyczaj wykonywane są przez pracowników firmy, do szerokiej i niezidentyfikowanej grupy ludzi w formie open call. W procesie tym wykorzystywana jest mądrość i potencjał społeczności do celów jednostki lub dla dobra ogółu. Z tego rodzaju rozwiązań mogą korzystać różnego rodzaju organizacje, w tym firmy, instytucje publiczne czy organizacje non-profit.
Crowdsourcing można wykorzystać m.in. do:
- pozyskiwania treści kreatywnych,
- generowania nowych pomysłów,
- tworzenia i finansowania nowych produktów,
- zbierania opinii na temat danego produktu, usługi lub marki,
- angażowania klientów w życie marki,
- pełnienia funkcji rzecznika marki.
Do najważniejszych zalet crowdsourcingu zalicza się:
- oszczędność czasu i pieniędzy – zaangażowana społeczność najczęściej szybko generuje wiele pomysłów,
- różnorodność zgłaszanych projektów,
- oryginalność zgłaszanych projektów,
- możliwość pozyskania informacji na temat potrzeb i oczekiwań klientów,
- tworzenie zaangażowanej wspólnoty wokół marki,
- korzyści marketingowo-promocyjne.