Co to jest Crowdfunding?

Crowdfunding polega na zdobywaniu funduszy w celu realizacji danego projektu. Służą do tego specjalne witryny i społeczności online. W przypadku crowdfundingu mamy najczęściej do czynienia z wpłatami w niewielkiej wysokości, ale o dużej częstotliwości, co umożliwia zebranie pożądanej kwoty. Wpłaty w ramach crowdfundingu są dobrowolne. Zazwyczaj dokonują je osoby, które są zainteresowane danym projektem, a w zamian za wpłaty otrzymają określone świadczenia zwrotne. 

Crowdfunding – definicja

Crowdfunding to nowoczesna metoda finansowania różnorodnych projektów, która stała się popularna dzięki rozwojowi internetu i mediów społecznościowych. Polega na pozyskiwaniu środków finansowych od prywatnych osób za pośrednictwem specjalnych platform internetowych. W odróżnieniu od tradycyjnych źródeł finansowania przedsiębiorstw crowdfunding opiera się na idei zbierania niewielkich wpłat od szerokiego grona ludzi, co pozwala na zgromadzenie dużych sum na realizację najróżniejszych projektów. Mogą być to startupy technologiczne, projekty artystyczne, a także inicjatywy charytatywne.

Wyjaśniając, czym jest crowdfunding, warto podkreślić, że kluczową rolą w powodzeniu takiego przedsięwzięcia odgrywa odpowiednie zaangażowanie społeczności. Wszystko dlatego, że osoby decydujące się na wsparcie określonego projektu, robią to z różnych powodów, takich jak:

  • zainteresowanie produktem lub usługą, którą oferuje autor danego projektu,
  • identyfikacja z misją danego projektu,
  • chęć pomocy w realizacji interesującego pomysłu.

W zamian za swoje wsparcie taka osoba może, choć nie musi, otrzymać różnego rodzaju świadczenia zwrotne, czyli nagrody, udział w zyskach czy możliwość uczestnictwa w samym projekcie. Wszystko zależy od tego, z jakim rodzajem crowdfundingu mamy do czynienia w danym przypadku. 

Crowdfunding – rodzaje

Jako że wiemy już, co to jest crowdfunding, czas przyjrzeć się bliżej, jakie są rodzaje tego typu finansowania w zależności od charakteru wsparcia i oferowanych świadczeń zwrotnych. Są to:

Crowdfunding oparty na wynagrodzeniu – w tym przypadku osoby wspierające dany projekt otrzymują za swoje wpłaty konkretne produkty, usługi lub bonusy. Przykładem tego rodzaju crowdfundingu jest finansowanie produkcji gier komputerowych, gdzie w zamian za przekazane środki darczyńca otrzymuje egzemplarz gry, dostęp do wersji beta gry lub ekskluzywne gadżety.

Crowdfunding inwestycyjny – w ramach tego modelu w zamian za finansowe wsparcie danego projektu dana osoba otrzymuje np. udziały w firmie, prawo do zysków lub inne świadczenia materialne. Z tej formy finansowania najczęściej korzystają startupy, które w zamian za kapitał zapewniają swoim inwestorom udział w przyszłych sukcesach firmy.

Crowdfunding oparty na darowiznach – ten model finansowania wykorzystywany jest w projektach charytatywnych i społecznych. W tym przypadku darczyńcy nie oczekują żadnych korzyści materialnych w zamian za swoje wpłaty. Przykładem tego typu crowdfundingu są zbiórki dla potrzebujących, a także akcje wspierające różne inicjatywy społeczne.

Crowdfunding – wady i zalety

Crowdfunding jako forma pozyskiwania finansowania ma zarówno wiele zalet, jak i wad.

Jakie są najważniejsze zalety crowdfundingu?

Przede wszystkim ta forma finansowania zapewnia łatwiejszy dostęp do kapitału. Dzięki crowdfundingowi można pozyskać niezbędne środki bez konieczności korzystania z tradycyjnych źródeł finansowania, takich jak na przykład kredyty bankowe. Z tego względu to rozwiązanie jest szczególne popularne w przypadku małych firm, startupów, czy projektów społecznych, które mogą mieć trudności z uzyskaniem pożyczki czy znalezieniem inwestora.

Poza tym crowdfunding można potraktować jako wstępną weryfikację pomysłu na biznes. W takim przypadku kampania crowdfundingowa może posłużyć jako test rynkowy dla nowego produktu czy usługi. Jeśli pomysł przyciągnie uwagę i wsparcie społeczne, będzie to jasny sygnał, że istnieje popyt na dany produkt. A to może dodatkowo przyciągnąć nowych i większych inwestorów w przyszłości.

Ponadto crowdfunding to sposób na budowanie społeczności i bazy lojalnych klientów. Osoby, które od początku wspierają dany projekt, często stają się jego lojalnymi ambasadorami. Oznacza to, że angażowanie społeczności już na etapie zbierania środków może prowadzić do powstania społeczności, która będzie promować i wspierać projekt na dalszych etapach jego rozwoju.

Dodatkowo kampania crowdfundingowa może zwiększyć świadomość marki oraz produktu czy usługi, dzięki czemu informacja o niej dotrze ona do szerszego grona potencjalnych klientów.

Do tego dzięki finansowaniu w ramach crowdfundingu firma nie traci kontroli nad swoim projektem. W przeciwieństwie do tradycyjnych inwestorów, osoby wspierające projekty crowdfundingowe, zazwyczaj nie oczekują udziałów, czy kontroli. Pozwala to autorowi zachować pełną kontrolę nad swoim pomysłem, jego realizacją oraz dalszymi decyzjami biznesowymi.

Jakie są najważniejsze wady crowdfundingu?

Jedną z kluczowych wad crowdfundingu jest brak gwarancji sukcesu. W rzeczywistości w przypadku wielu projektów nie udaje się zabrać wystarczającej kwoty do realizacji zakładanego celu. Wówczas pieniądze zwracane są darczyńcom, a pomysłodawca musi poszukać innego finansowania.

Poza tym obecnie crowdfunding cieszy się sporą popularnością, przez co konkurencja pomiędzy poszczególnymi projektami jest spora. Z tego powodu wyróżnienie się na tle innych, wymaga kreatywności, innowacyjności i skutecznej strategii.

Ryzyko niepowodzenia kampanii crowdfundingowej oznacza, że na jej prowadzenie należy poświęcić wiele czasu, energii i zasobów. Z tego względu przygotowanie samej kampanii, stworzenie materiałów promocyjnych czy zarządzanie komunikacją ze społecznością, a także realizacja obietnic, bywają bardzo czasochłonne.

W przypadku crowdfundingu należy się także liczyć z ryzykiem związanym z ochroną własności intelektualnej. Jako że pomysł prezentowany jest publicznie, jeszcze zanim dojdzie do jego realizacji, ktoś może go skopiować czy wykorzystać w swojej firmie. Dlatego zawczasu warto pomyśleć o odpowiednim zabezpieczeniu swojego interesu.

Warto także wziąć pod uwagę, że osoby, które wsparły dany projekt, mogą mieć wysokie oczekiwania co do jego realizacji. Wszelkiego rodzaju opóźnienia, problemy z dostarczeniem obiecanych korzyści, czy niespełnienie zakładanych oczekiwań mogą negatywnie wpłynąć na zaufanie do marki w przyszłości. 

Podsumowanie: Crowdfunding – co to znaczy?

Crowdfunding to narzędzie, które zrewolucjonizowało sposób, w jaki projekty i przedsiębiorstwa mogą pozyskiwać finansowanie. Jego rosnąca popularność sprawia, że staje się on coraz istotniejszym elementem ekosystemu finansowego, zarówno dla przedsiębiorców, jak i osób prywatnych.