Bankowość mobilna, czyli bank zawsze pod ręką

Bankowość mobilna, czyli bank zawsze pod ręką

Coraz większa popularność i dostępność urządzeń mobilnych takich jak smartfony oraz tablety nie mogła pozostać bez odzewu ze strony banków. Nowoczesna technologia została wykorzystana do stworzenia kolejnego kanału obsługi klienta bankowego, jakim jest bankowość mobilna.

Mobilna bankowość – historia w skrócie

Bankowość mobilna to odmiana bankowości internetowej, w której przeglądarki internetowe zastąpiono dedykowanymi aplikacjami umożliwiającymi nie tylko kontrolowanie rachunku, ale i pełne nim zarządzanie wraz z realizacją transakcji płatniczych. I chociaż prawdziwy boom na aplikacje bankowe pojawił się ok. 2-3 lat temu, to sama idea bankowości internetowej wcale nie jest tak nowym tematem, jak mogłoby Ci się wydawać.

W Polsce próby wdrążenia bankowości mobilnej podjęto już w 1999 roku, kiedy to Wielkopolski Bank Kredytowy wprowadził powiadomienia SMS o operacjach na rachunku. W rok później mBank oraz WBK poszły o krok dalej i stworzyły pierwszy system bankowości mobilnej działający w oparciu o WAP. Kolejne lata to mniej lub bardziej udane próby rozwoju tego kanału obsługi klientów bankowych, jednak pierwsza aplikacja mobilna na system iOS pojawiła się dopiero w 2009 roku. Aplikacja mobilna przeznaczona była dla klientów Raiffeisen Banku Polskiego, za którym podążyły także inne banki. Na masowe zainteresowanie aplikacjami mobilnymi banki musiały jednak trochę poczekać, ponieważ dopiero w 2014 roku liczba aktywnych użytkowników przekroczyła pułap 4 milionów.

Funkcjonalność bankowości mobilnej

To co dla Ciebie stanowi największą wartość w bankowości mobilnej, to jej funkcjonalność. I trzeba przyznać, że na tym polu możemy mówić o sporej ewolucji. Współczesne aplikacje mobilne (specjalne oprogramowania instalowane na urządzeniach mobilnych umożliwiające dostęp do rachunków bankowych i korzystanie z usług bankowych) zapewniają Ci m.in.:

  • Wygodne logowanie – czterocyfrowy kod PIN, odcisk palca lub symbol graficzny „nakreślany” na wyświetlaczu umożliwiają Ci błyskawiczne zalogowanie się do konta.
  • Kontrolę finansów – dzięki aplikacji szybko sprawdzisz stanu swoich rachunków, kart i innych produktów oszczędnościowych i inwestycyjnych.
  • Realizację przelewów – szybka realizacja przelewów krajowych i zagranicznych, potwierdzanych wcześniej ustalonym kodem PIN lub wbudowaną autoryzacją.
  • Doładowania telefonu – wygodnie i szybko doładujesz swój telefon na kartę pre-paid.
  • Dostęp do dodatkowych produktów i usług – wykorzystując aplikację mobilną możesz założyć lokatę, spłacić zadłużenie karty kredytowej, a nawet złożyć wniosek o kredyt.
  • Monitoring kursów walut – aplikacja pozwala Ci na bieżąco śledzić kursy walut, a wbudowany kalkulator usprawnia ewentualne przeliczenia.
  • Mobilną skrytkę – w aplikacji mobilnej bankowości możesz przechowywać np. paragony lub karty lojalnościowe, z których możesz skorzystać w każdej chwili.
  • Płatności i wypłaty zbliżeniowe – nie potrzebujesz portfela ani karty płatniczej, wystarczy Ci telefon, którym wypłacić pieniądze z konta, a także zapłacisz za zakupy i usługi w punktach realizujących płatności typu BLIK.
  • Lokalizator bankomatów, wpłatomatów i oddziałów bankowych – szybko i sprawnie odnajdziesz drogę do najbliższego oddziału bankowego lub bankomatu/wpłatomatu, w każdym mieście w Polsce.

O tym które z powyższych funkcjonalności dostępne są w Twojej aplikacji decyduje bank. Zazwyczaj jednak banki konkurując ze sobą o klienta mocno rozbudowują tę usługę, by móc spełniać nawet najbardziej wygórowane oczekiwania.

Jak korzystać z bankowości mobilnej?

Aplikacje mobilne banków tworzone są w taki sposób, aby mogły być obsługiwane przez urządzenia korzystające z platform systemowych takich jak: Android, iOS, a także Windows Phone. Niektóre banki (np. Bank Pekao, PKO BP, Bank Millenium czy City Handlowy) oferują także aplikacje dla BlackBerry oraz Symbian (tylko Bank Pekao oraz PKO BP).

Jeżeli Twój telefon korzysta z jednego z powyższych systemów operacyjnych, wszystko wskazuje na to, że możesz korzystać z bankowości mobilnej w swoim telefonie. Aby to zrobić:

  • Ze strony internetowej swojego banku wybierz opcję zgodną z systemem operacyjnym Twojego telefonu lub wyszukaj aplikacji swojego banku w sklepie z aplikacjami.
  • Pobierz (wymaga połączenia z Internetem) i zainstaluj aplikację na swój telefon.
  • Aktywuj aplikację postępując zgodnie ze wskazówkami.
  • Ustal hasło do bankowości mobilnej (zwykle jest to czterocyfrowy PIN).
  • Gotowe – od teraz możesz korzystać z bankowości w swoim telefonie.

Bezpieczeństwo bankowości mobilnej

Banki zapewniają, że ich aplikacje są w 100% bezpiecznie i chronią Cię przed atakami hakerów. Wszystko za sprawą certyfikatów producentów aplikacji, a także zabezpieczeniom takim jak:

  • indywidualny kod dostępu (czterocyfrowy kod PIN);
  • szyfrowane połączenie aplikacji z bankiem;
  • blokada dostępu do systemu po 3-krotnym błędnym wprowadzeniu kodu PIN;
  • odporność aplikacji mobilnej na tzw. phishing (czyli zmianę strony banku na fałszywą stronę wyłudzającą dane);
  • możliwość ustalenia indywidualnych limitów na koncie dotyczących realizacji transakcji w mobilnej bankowości;
  • możliwość dezaktywacji aplikacji mobilnej z poziomu bankowości internetowej (poprzez zalogowanie się na innym urządzeniu) w przypadku utraty telefonu;
  • ochrona przed przechwyceniem danych klienta i rachunku (dane te nie są przechowywane w pamięci telefonu).

Mogłoby Ci się wydawać, że „bank w telefonie” to w pełni bezpiecznie rozwiązanie, które dodatkowo jest tak funkcjonalne i proste w obsłudze. Tymczasem na całym świecie prowadzone są badania, które udowadniają, że aplikacje mobilnej bankowości wcale nie są tak bezpiecznym rozwiązaniem jak utrzymują banki. Okazuje się bowiem, że osoby korzystające z bankowości mobilnej są jeszcze bardziej narażone na ataki hakerskie niż klienci wykorzystujący tylko i wyłącznie bankowość internetową.

Problem dostrzegła także Komisji Nadzoru Finansowego, która zleciła przeprowadzenie badań wśród polskich banków. Wyniki potwierdziły, że ofiarami cyberprzestępców częściej padają klienci korzystający z bankowości mobilnej, ponieważ:

  • rzadziej niż osoby korzystające z komputerów/laptopów dbają o odpowiednie zabezpieczenie swoich urządzeń;
  • hakerom łatwiej jest wykorzystać luki systemowe telefonów, szczególnie tych w których nie ma żadnego oprogramowania antywirusowego.

Nie oznacza to jednak, że musisz zrezygnować z mobilnej bankowości. Pamiętaj jednak o tym, aby:

  • używaj trudnego w odszyfrowaniu kodu PIN;
  • nigdy nie ujawniać nikomu swojego kodu PIN do aplikacji;
  • nie zapisuj kodu PIN ani pozostałych haseł do bankowości w pamięci urządzeń mobilnych;
  • korzystaj z ogólnej blokady urządzeń mobilny (użyj weryfikacji graficznej lub kodu PIN innego niż ten do aplikacji bankowej);
  • nie korzystaj z aplikacji bankowości mobilnej podczas połączenia z niezabezpieczoną siecią          Wi-Fi.
  • jeżeli utracisz urządzenie z aplikacją mobilną, natychmiast dokonaj jej dezaktywacji z poziomu bankowości internetowej;
  • wyłącz bluetooth;
  • pamiętaj o zabezpieczeniach antywirusowych i aktualizacjach systemu.

Bądź na bieżąco

  • Android Pay w mBanku od teraz obsługuje także karty VISA

    W najnowszej aktualizacji aplikacji mobilnej mBanku została wprowadzona możliwość używania kart VISA w płatnościach mobilnych Android Pay. Dotychczas możliwe to było tylko z kartami MasterCard.

  • Przedłużenie promocji ING Banku Śląskiego

    Promocja ,,100 zł za otwarcie Konta”, którą opisaliśmy w tym artykule została przedłużona aż do 18 października 2017r.

  • Bank Millennium wprowadza usługę QLIK

    QLIK to usługa umożliwiająca firmom przesyłanie informacji o płatności do banku klienta, w celu szybkiego opłacenia faktury. Dzięki temu płatnicy mają wygodny dostęp do wielu płatności w jednym miejscu a firmy mogą liczyć na szybsze opłacenie rachunków.

  • T-Mobile Usługi Bankowe wprowadził płatności telefonem

    Bank udostępnił w aplikacji mobilnej płatności w technologii HCE. Wystarczy wybudzić i zbliżyć telefon do terminala. Płatności powyżej 50 zł wymagają dodatkowo podania numeru PIN do podpiętej karty.

  • Przerwa techniczna w serwisie Pekao24

    Dziś (26 czerwca 2017r.) w godzinach 19:00 - 21:00 nastąpi przerwa techniczna w dostępie do Pekao24. Bank Pekao udostępni klientom nową wersję mobilnego serwisu.

  • ING wprowadził autoryzację transakcji przy pomocy aplikacji mobilnej

    Klienci ING Banku Śląskiego mogą teraz potwierdzać transakcje bankowe przy pomocy aplikacji mobilnej.

  • eurobank wprowadza płatności Android Pay z kartą Visa

    Kolejny bank dołącza do grona wspierających płatności Android Pay. Aktualnie w eurobank można do systemu płatności mobilnych podpiąć kartę Visa.

  • Orange Finanse wprowadził płatności Android Pay

    Klienci Orange Finanse mogą już pobrać nową wersję aplikacji i podpiąć kartę do Android Pay. To kolejny bank, który wprowadził już tą coraz bardziej popularną usługę płatności w Polsce. Więcej o Android Pay przeczytasz w poradniku.

  • Pekao będzie miało nową aplikację mobilną

    Bank Pekao 26 czerwca uruchomi nową odsłonę swojego serwisu Pekao24 na urządzenia mobilne. Pod koniec wakacji ma być udostępniona aplikacja na telefony, która zastąpi obecne narzędzia.

  • Aktualizacja aplikacji BZWBK24 mobile

    W poniedziałek 5 czerwca 2017 Bank Zachodni WBK będzie aktualizował aplikację BZWBK24 mobile. Z nowości m.in. blokowanie i aktywowanie kart, zmiana PINu, powiadomienia push.

Słownik finansowy

Zapoznaj się ze znaczeniem pojęć bankowych, używanych w naszych artykułach i poradnikach.