Coraz więcej dzieci w Polsce posiada rachunki bankowe. W przypadku dzieci do 13. roku życia pełnią one rolę kont do oszczędzania. Nastolatkowie po 13. roku życia nabywają ograniczoną zdolność do czynności prawnych i dysponowania swoimi pieniędzmi. To sprawia, że stają przed wieloma wyzwaniami i zagrożeniami. Jak edukować dziecko w ramach bezpieczeństwa cyfrowego, aby ochronić je przed phishingiem i innymi oszustwami?

Jakie są kluczowe aspekty finansowego bezpieczeństwa cyfrowego dziecka?

Znaczna część naszego życia przeniosła się do sieci. Dotyczy to również dzieci i młodzieży. Korzystają one z komunikatorów online, grają w gry oraz oglądają w sieci filmy. Internet służy też do nauki. W przypadku posiadaczy konta dla dzieci, dochodzi jeszcze aspekt finansowy. Nastolatkowie mogą dokonywać zakupów online czy też realizować przelewy. W związku z tym niezwykle ważne jest to, aby uświadomić dziecko o skali czyhających na nie zagrożeń.

Co to oznacza w praktyce? Dziecko musi być świadome tego, że w internecie oszuści tylko czekają na to, aby wykraść ich dane i zyskać dostęp do konta bankowego. Wystarczy chwila nieuwagi, aby stracić gromadzone na rachunku środki. Oszustwa w internecie ewoluują, dlatego trzeba trzymać rękę na pulsie i mieć się na baczności. Aby zadbać o cyfrowe bezpieczeństwo dzieci w obszarze finansów, należy na bieżąco monitorować aktywności na ich koncie, w tym saldo oraz historię transakcji. Do tego ważne, aby uczulić dziecko na to, aby nie podawało danych swojej karty w sieci czy też nie korzystało z podejrzanych sklepów internetowych. Wszystkie tego typu transakcje powinny być prowadzone pod czujnym okiem dorosłego.

Jakie zagrożenia finansowe w sieci dotyczą dzieci?

Od ilu lat dziecko może mieć konto w banku? Tak naprawdę już od urodzenia, jednak do 13. roku życia to rodzic jest jego pełnoprawnym właścicielem. Po 13. roku życia dziecko może dysponować środkami zgromadzonymi na koncie i to sprawia, że musi liczyć się z określonym zagrożeniami. Podstawowe z nich to oszustwa w sieci, w tym m.in.:

Warto więc edukować nastolatka w tym zakresie. Dziecko musi mieć nie tylko świadomość istnienia zagrożeń, ale również wiedzę na temat tego, jak ich unikać. Wymaga to odpowiedzialnego korzystania z bankowości elektronicznej oraz funkcji, która ona daje. Dotyczy to zwłaszcza zakupów w sklepach online czy też dokonywania przelewów.

Jaką rolę odgrywają rodzice i dorośli w zapewnianiu finansowego bezpieczeństwa cyfrowego dziecka?

Nie jest przesadą stwierdzenie, że rodzice oraz inne bliskie osoby dorosłe (np. członkowie rodziny, nauczyciele, eksperci z banku) odgrywają istotną rolę w życiu dziecka. Dotyczy to również zapewnienia mu bezpieczeństwa finansowego w sieci. Jest to związane z tym, że to dorośli kształtują nawyki i postawy młodych osób. Nie wolno tego lekceważyć. To my, jako rodzice, powinniśmy być wzorem do naśladowania i dotyczy to również zarządzania finansami oraz dbania o bezpieczeństwo cyfrowe. Już od najmłodszych lat warto poświęcać czas na rozmowę z dzieckiem o finansach oraz o tym, jakie szanse i zagrożenia wiążą się z posiadaniem rachunku bankowego.

Jak edukacja finansowa i cyfrowa wpływa na bezpieczeństwo dziecka?

Wpływ na bezpieczeństwo dziecka ma zarówno sama edukacja finansowa, jak i edukacja w zakresie bezpieczeństwa finansowego. W ramach współpracy warto przygotować szereg zasad korzystania przez dzieci z internetu. Przy dzieciach posiadających rachunek bankowy i dostęp do bankowości elektronicznej oraz bankowości mobilnej, szczególny nacisk należy położyć na obszary związane z obszarem finansów. Dotyczy to m.in.: korzystania ze sklepów internetowych, płatności online, subskrypcji itd.

Rodzic nie może skupiać się tylko na edukacji na temat znanych mu zagrożeń. Nie zwykle ważne jest to, aby był na bieżąco z nowymi pomysłami oszustw internetowych. W tym celu warto śledzić komunikaty rządowe oraz zaufane strony internetowe poświęcone finansom, oraz bezpieczeństwu cyfrowemu. Tu oczywiście polecamy zapoznanie się z naszymi materiałami na ten temat. Dodatkowo wybierając konto dla swojego dziecka, warto przejrzeć nasz ranking kont dla dzieci do 13. roku życia oraz ranking kont dla nastolatków powyżej 13. roku życia. To świetny punkt wyjścia do analizy produktów bankowych i wyboru tego najkorzystniejszego.

Jakie narzędzia i technologie wspierają finansowe bezpieczeństwo cyfrowe dziecka?

Współcześnie kompletne ograniczenie dziecku dostępu do internetu jest wręcz niemożliwe. Jest to związane z tym, że to w sieci utrzymuje ono kontakty z innymi osobami. Do tego internet służy też do nauki, w tym do kontaktu z nauczycielami. Jak w związku z tym wykorzystać potencjał technologii do tego, aby zwiększyć finansowe bezpieczeństwo cyfrowe swojego dziecka? W tym celu warto korzystać z różnego rodzaju narzędzi.

W kontekście konta bankowego rodzic ma prawo do ustalenia górnych limitów dla różnego rodzaju operacji na rachunku, w tym m.in.:

  • wypłaty środków z konta bankowe,
  • płatności kartą,
  • przelewów online.

W ten sposób zwiększa się kontrolę nad wydatkami dziecka. Do tego rodzic ma wgląd do konta, w tym do salda oraz historii transakcji. W ramach narzędzi i technologii wspierających finansowe bezpieczeństwo cyfrowe dziecka znajdują się też m.in.:

  • aplikacje przeznaczone do edukacji finansowe, w tym oszczędzania,
  • aplikacje edukacyjne w zakresie inwestowania,
  • narzędzia kontroli rodzicielskiej ograniczające dostęp do wybranych treści,
  • platformy e-learningowe dla dzieci dotyczące finansów i bezpieczeństwa cyfrowego,
  • technologie szyfrowania danych,
  • dwustopniowe potwierdzanie transakcji za pomocą aplikacji mobilnej, kodu PIN lub hasła.

Warto korzystać z dostępnych możliwości, które zwiększają kontrolę rodzica nad kontem dziecka oraz tym, jak zachowuje się ono w sieci i na co wydaje pieniądze.

Jakie są dobre praktyki i zasady bezpiecznego korzystania z narzędzi finansowych i cyfrowych przez dzieci?

Podczas korzystania dzieci z konta bankowego oraz ze sklepów online, warto przestrzegać dobrych praktyk i zasad. Obejmuje to m.in.:

  • ustawienie silnego i unikalnego hasła do bankowości elektronicznej i mobilnej,
  • korzystanie tylko ze sprawdzonych sklepów online, które posiadają certyfikat bezpieczeństwa,
  • brak podawania danych do karty płatniczej oraz danych do logowania konta w formularzach,
  • stosowanie uwierzytelniania dwuskładnikowego (2FA),
  • ustawianie limitów na kontach,
  • korzystanie z kart przedpłaconych.

To tylko wybrane praktyki. Dziecko na każdym etapie korzystania z zasobów internetu powinno być ostrożne. Rolą rodzica jest systematyczne przypominanie dziecku o potencjalnych zagrożeniach i edukowanie go w tym zakresie.